En utredning av bemanningsverksamheten i Motala kommun visade att det fungerade långt ifrån optimalt. Då var det upp till varje verksamhet att ha en organisation för att hitta vikarier och göra nyanställningar. Men utredningen visade till och med att man hade avlönad personal som gick utan arbete. Lösningen blev att bilda ett gemensamt bemanningscentrum mellan socialnämnden, bildningsnämnden och tekniska nämnden. Men det tog lång tid att komma dit. Frågan utredde i flera år och kostade kommunen en hel del pengar.
Inte nöjd
Nu har den gemensamma enheten funnits i några år, men man är långt ifrån nöjd. Istället har såväl bildnings- som socialnämnden flaggat för att de vill ta tillbaka vikarietillsättningen.
– Vi har därför beslutat att det ska göras en översyn av bemanningscentrum, säger kommunalråd Camilla Egberth (S).
Är det ett misslyckande att ni lagt stora belopp på att skapa en gemensam enhet och nu vill göra om helt igen?
– Ibland blir det inte alls som man tänkt sig. En del av det här var ju att man skulle öka grundbemanningen, men så har det inte blivit. Ibland blir det misslyckanden, men man måste också kunna göra saker för att se vad som fungerar. Är man sedan inte nöjd så får man förändra igen. Då får man göra om och göra rätt, säger Camilla Egberth.
En översyn
Hur bemanningscentrum kommer att förändras framöver är inte klart ännu. Kommunstyrelsen har beslutat om en översyn, men om det innebär att bildning och social får tillbaka arbetsuppgifterna är oklart.