Både elever och medarbetare på respektive skola och förskola har fått inkomma med sina synpunkter kring de föreslagna skolförändringarna.
– Det vi ser är att inga barn eller elever har sagt att ”det här kommer inte gå”, säger Anders Pantzar, bildningschef.
När det gäller barnkonsekvensanalyserna och elevernas åsikter lyfter Anders Pantzar framför allt vikten av att lyssna. Alla önskemål kanske inte går att möta, men de ska ändå beaktas.
– Det viktiga är att låta barnets röst bli hörd.
Från medarbetarnas sida lyfts flera hundra risker fram. Det handlar inte bara om det egna måendet, utan också om elevernas. Trygghet, konflikter och studieresultat nämns också.
– Det är viktigt att vi tar den oron på allvar. Det är därför vi gör riskbedömningar, för att alla ska säga vad varje människa ser för risk. Sedan är det upp för oss att hantera dem, säger Anders Pantzar.
Bedömningen är, trots den oro som lyfts fram från framför allt medarbetarna, att samtliga risker går att hantera och åtgärda.
– Vi tycker att vi kan möta alla risker med åtgärder.
Han framhåller att arbetet med riskbedömningen har skett i samverkan med de fackliga organisationerna.
Anders Pantzar konstaterar också att riskerna kan skilja sig, inte bara över skolorna utan också över arbetslagen på en och samma skola. Medarbetarna kan även se stora risker i en fråga som förvaltningen inte bedömer som lika allvarlig. Den högsta bedömningen ska innebära risk för dödsfall eller långtidssjukskrivning, framhåller han.
– Det ser vi inte att det är egentligen, säger han och lyfter återigen att alla risker bedöms vara möjliga att åtgärda.
De identifierade riskerna har delats upp i tre områdena. Det handlar om organisationen och vad som behövs för att eventuella förändringar ska bli bra, lokalerna och huruvida man verkligen får plats samt ute- och trafikmiljön.
Vad gäller lokalerna har man, från både Skolgårda skola och Zederslundsskolans arbetslag, lyft en oro kring utrymmet i idrottshallen.
– Allt sådant har vi kollat, kommenterar Anders Pantzar och förklarar att man har sett över nuvarande scheman för att säkerställa att alla elever skulle få plats.
Däremot är det viktigt att genomföra ett gott planeringsarbete, om beslutet fattas enligt nuvarande förslag. Det framhåller bildningschefen. Bland annat behöver kommunen säkerställa att det finns säkra vägar till alla skolor.
– Man ska säkert kunna ta sig till skolan, konstaterar han och framhåller att det redan förs dialoger inom kommunen om den frågan.
Planeringsarbetet är också viktigt ur andra aspekter, menar Anders Pantzar. Både Södra skolan och Zederslundsskolan uttrycker till exempel oro kring ett ökat antal konflikter om elever från två utsatta områden slås ihop.
– Jag har jobbat i Norrköping ganska länge förut och jag har varit med och slagit samman skolor. Det viktiga är att man har ett gott planeringsarbete och tittar på de risker som vi ser finns och jobbar mot dem. Det är därför det är viktigt att vi har god tid på oss.
Att beslutet, som skulle fattats den 15 november, sköts upp till december tror han var bra.
– En nyckelfaktor för att det ska bli bra är att vi har god tid på oss.
Samtidigt konstaterar Anders Pantzar att det inte går att ta beslutet senare än så.
– Då blir det svårt att hinna med alla saker. Det är nog viktigt att man får ett beslut nu i december så att vi kan jobba med det sedan, fastslår han.