Nya stÀllplatser förbereds i VerkstadsomrÄdet

Göta Kanalbolag har pÄbörjat arbetet med att skapa ett 30-tal nya stÀllplatser intill torrdockan i VerkstadsomrÄdet.

Göta Kanals VD, Roger AltsÀter, Àr nöjd att kunna tillföra fler stÀllplatser till Motala "Det finns ett behov", förklarar han.

Göta Kanals VD, Roger AltsÀter, Àr nöjd att kunna tillföra fler stÀllplatser till Motala "Det finns ett behov", förklarar han.

Foto: Mikael Grahn

Motala2024-06-27 05:30

– Det finns ett stort behov av stĂ€llplatser runt kanalen och vi ser samtidigt att fler turister söker sig hit under sommaren. OmrĂ„det har blivit lite av en ny hamn hĂ€r i Motala i och med iordningstĂ€llande av de nya bryggorna och servicecentret, förklarar Roger AltsĂ€ter, VD pĂ„ AB Göta Kanalbolag.

Han ser flera fördelar med de nya stÀllplatserna.

– Det blir ett win-win projekt för Motala och intilliggande nĂ€ringslivsverksamheter. Exempelvis kan stĂ€llplatsen anvĂ€ndas för övernattning under vinterhalvĂ„ret nĂ€r det pĂ„gĂ„r konserter i Lokverkstan.

Roger AltsÀter vÀnder sig mot den röda byggnaden i mitten av omrÄdet och fortsÀtter förklara.

Det pÄgÄr full aktivitet intill torrdockan för att fÀrdigstÀlla de nya stÀllplatserna. "Förhoppningsvis Àr arbetet klart till mitten av juli", förklarar Roger AltsÀter, vd för AB Göta Kanalbolag.
Det pÄgÄr full aktivitet intill torrdockan för att fÀrdigstÀlla de nya stÀllplatserna. "Förhoppningsvis Àr arbetet klart till mitten av juli", förklarar Roger AltsÀter, vd för AB Göta Kanalbolag.

– Vi fĂ„r Ă€ven möjlighet att berĂ€tta historien om koleraboden och dess intressanta historik kopplad till Göta Kanal, det Ă€r nĂ„got som inte varit möjligt tidigare nĂ€r omrĂ„det varit stĂ€ngt och anvĂ€nds som ett lager.

NÀr ska stÀllplatserna vara klara?

– Vi har tagit sikte pĂ„ mitten av juli, men det kan bli mot slutet av mĂ„naden ocksĂ„.

Kommer stÀllplatsen vara bemannad?

– Nej, utan stĂ€llplatserna bokas och betalas via vĂ„r digitala plattform. Bokaren fĂ„r en kod som gĂ€ller för infart och för en specifik stĂ€llplats pĂ„ omrĂ„det, förklarar Roger AltsĂ€ter. 

Han vÀnder sig om och pekar mot ena hörnet av omrÄdet.

– PĂ„ den sektionen Ă€r det tĂ€nkt att det ska bli nĂ„gon form av kafĂ© med lĂ€ttare servering för vĂ„ra gĂ€ster. Vi har sett att behovet finns och vi vet att det kan bli lĂ„ng köbildning nere vid Mallboden. 

Är det tĂ€nkt att ni ska driva cafĂ©et i egen regi?

– Vi för just nu en dialog med Mallboden för att se om vi kan samarbeta, men inget Ă€r klart Ă€nnu, förklarar han och förtydligar:

– Den som sköter kommer ocksĂ„ ta hand om det fysiska vĂ€rdskapet och bemötandet pĂ„ omrĂ„det, som att klippa grĂ€s och tillhandahĂ„lla information.

Roger AltsÀter, vd för AB Göta Kanalbolag berÀttar att omrÄdet sÄ smÄningom kommer inhysa ett lÀttare café. Vem som ska sköta det Àr Ànnu inte klart, men Roger berÀttar att det förs en dialog med Mallboden.
Roger AltsÀter, vd för AB Göta Kanalbolag berÀttar att omrÄdet sÄ smÄningom kommer inhysa ett lÀttare café. Vem som ska sköta det Àr Ànnu inte klart, men Roger berÀttar att det förs en dialog med Mallboden.

Thomas Isaksson pĂ„ Mallboden CafĂ© & Vandrarhem svarar via telefon att de för en diskussion med Kanalbolaget kring en eventuell kafĂ©verksamhet pĂ„ stĂ€llplatsomrĂ„det, men att det i nulĂ€get inte Ă€r mer konkret Ă€n sĂ„. 

NÀr det gÀller de nya stÀllplatserna ser han bara fördelar.

– Det Ă€r positivt för oss och omrĂ„det och det ger oss ett större kundunderlag, förklarar han och berĂ€ttar att Mallboden tidigare hade fyra stycken stĂ€llplatser intill kanalen, men att de togs bort för tvĂ„ Ă„r sedan i samband med att deras servering utökades.

– Vi Ă€r i alla fall rustade och redo för att ta emot fler gĂ€ster utifrĂ„n, konstaterar Thomas Isaksson.

Göta Kanals VD, Roger AltsÀter, Àr nöjd att kunna tillföra fler stÀllplatser till Motala "Det finns ett behov", förklarar han.
Göta Kanals VD, Roger AltsÀter, Àr nöjd att kunna tillföra fler stÀllplatser till Motala "Det finns ett behov", förklarar han.

Roger AltsÀter berÀttar att nÄgra hinder uppstÄtt kring arbetet med stÀllplatserna.

– Vi ansökte om tillstĂ„nd för att grĂ€va ner en septiktank för att husbilarna skulle kunna tömma sitt grĂ„- och svartvatten hos oss, men vi fick nej. Problemet Ă€r att det hĂ€r Ă€r gammal industrimark, sĂ„ vi fĂ„r inte grĂ€va upp marken hĂ€r med risk för att ta upp hĂ€lsovĂ„dliga föroreningar till ytan, förklarar han.

Han visar dÀrefter en karta över omrÄdet.

– Vi ville Ă€ven ha en separat infart- och utfart frĂ„n omrĂ„det för att minska trafiken pĂ„ Varvsgatan som passerar förbi Mallboden och Dockan, det Ă€r mĂ„nga gĂ„ngare och barn som rör sig lĂ€ngs den vĂ€gen. Vi hade velat haft en utfart mot Liverpoolsgatan, sĂ€ger han och pekar pĂ„ en punkt pĂ„ kartan. Men vi fick nej Ă€ven dĂ€r, konstaterar han och menar pĂ„ att det har att göra med byggnadens K-mĂ€rkning.

– Men jag Ă€r glad att vi fĂ„tt till de hĂ€r stĂ€llplatserna. Det Ă€r bra för Motala.                          

Karta: Varvsgatan
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!