â Det finns ett stort behov av stĂ€llplatser runt kanalen och vi ser samtidigt att fler turister söker sig hit under sommaren. OmrĂ„det har blivit lite av en ny hamn hĂ€r i Motala i och med iordningstĂ€llande av de nya bryggorna och servicecentret, förklarar Roger AltsĂ€ter, VD pĂ„ AB Göta Kanalbolag.
Han ser flera fördelar med de nya stÀllplatserna.
â Det blir ett win-win projekt för Motala och intilliggande nĂ€ringslivsverksamheter. Exempelvis kan stĂ€llplatsen anvĂ€ndas för övernattning under vinterhalvĂ„ret nĂ€r det pĂ„gĂ„r konserter i Lokverkstan.
Roger AltsÀter vÀnder sig mot den röda byggnaden i mitten av omrÄdet och fortsÀtter förklara.
â Vi fĂ„r Ă€ven möjlighet att berĂ€tta historien om koleraboden och dess intressanta historik kopplad till Göta Kanal, det Ă€r nĂ„got som inte varit möjligt tidigare nĂ€r omrĂ„det varit stĂ€ngt och anvĂ€nds som ett lager.
NÀr ska stÀllplatserna vara klara?
â Vi har tagit sikte pĂ„ mitten av juli, men det kan bli mot slutet av mĂ„naden ocksĂ„.
Kommer stÀllplatsen vara bemannad?
â Nej, utan stĂ€llplatserna bokas och betalas via vĂ„r digitala plattform. Bokaren fĂ„r en kod som gĂ€ller för infart och för en specifik stĂ€llplats pĂ„ omrĂ„det, förklarar Roger AltsĂ€ter.
Han vÀnder sig om och pekar mot ena hörnet av omrÄdet.
â PĂ„ den sektionen Ă€r det tĂ€nkt att det ska bli nĂ„gon form av kafĂ© med lĂ€ttare servering för vĂ„ra gĂ€ster. Vi har sett att behovet finns och vi vet att det kan bli lĂ„ng köbildning nere vid Mallboden.
Ăr det tĂ€nkt att ni ska driva cafĂ©et i egen regi?
â Vi för just nu en dialog med Mallboden för att se om vi kan samarbeta, men inget Ă€r klart Ă€nnu, förklarar han och förtydligar:
â Den som sköter kommer ocksĂ„ ta hand om det fysiska vĂ€rdskapet och bemötandet pĂ„ omrĂ„det, som att klippa grĂ€s och tillhandahĂ„lla information.
Thomas Isaksson pÄ Mallboden Café & Vandrarhem svarar via telefon att de för en diskussion med Kanalbolaget kring en eventuell kaféverksamhet pÄ stÀllplatsomrÄdet, men att det i nulÀget inte Àr mer konkret Àn sÄ.
NÀr det gÀller de nya stÀllplatserna ser han bara fördelar.
â Det Ă€r positivt för oss och omrĂ„det och det ger oss ett större kundunderlag, förklarar han och berĂ€ttar att Mallboden tidigare hade fyra stycken stĂ€llplatser intill kanalen, men att de togs bort för tvĂ„ Ă„r sedan i samband med att deras servering utökades.
â Vi Ă€r i alla fall rustade och redo för att ta emot fler gĂ€ster utifrĂ„n, konstaterar Thomas Isaksson.
Roger AltsÀter berÀttar att nÄgra hinder uppstÄtt kring arbetet med stÀllplatserna.
â Vi ansökte om tillstĂ„nd för att grĂ€va ner en septiktank för att husbilarna skulle kunna tömma sitt grĂ„- och svartvatten hos oss, men vi fick nej. Problemet Ă€r att det hĂ€r Ă€r gammal industrimark, sĂ„ vi fĂ„r inte grĂ€va upp marken hĂ€r med risk för att ta upp hĂ€lsovĂ„dliga föroreningar till ytan, förklarar han.
Han visar dÀrefter en karta över omrÄdet.
â Vi ville Ă€ven ha en separat infart- och utfart frĂ„n omrĂ„det för att minska trafiken pĂ„ Varvsgatan som passerar förbi Mallboden och Dockan, det Ă€r mĂ„nga gĂ„ngare och barn som rör sig lĂ€ngs den vĂ€gen. Vi hade velat haft en utfart mot Liverpoolsgatan, sĂ€ger han och pekar pĂ„ en punkt pĂ„ kartan. Men vi fick nej Ă€ven dĂ€r, konstaterar han och menar pĂ„ att det har att göra med byggnadens K-mĂ€rkning.
â Men jag Ă€r glad att vi fĂ„tt till de hĂ€r stĂ€llplatserna. Det Ă€r bra för Motala.