Att Fanny Lindberg trivs som butiksbiträde på Lekia i Motala går inte att ta miste på. Hon bemöter kunderna med ett leende när de kommer in i butiken och frågar glatt om de vill ha hjälp med någonting.
Vad tycker du är det bästa med ditt jobb?
– Att hjälpa kunderna. Det är en stor butik och när nya besökare kommer in fångar jag upp dem för att hjälpa till. Oftast har folk ett ärende, det är sällan någon kommer bara för att de har vägen förbi.
– Oftast är det en speciell sak som de ska köpa, kanske en present som de inte riktigt vet vad det, något som står på en önskelista.
10-årige Harald Johansson kommer in i butiken. Han ska köpa en påse med populära leksaksfigurer, Fanny visar honom var de finns och de småpratar lite under tiden.
– Jag ska ha dem själv och jag ska också köpa ett paket tuggummi som ser ut som pommes frites, säger Harald.
När Fanny har hjälpt honom i kassan går hon ett varv i butiken för att kolla om varor behöver fyllas på i hyllorna. Därefter försvinner hon med snabba steg till lagret och kommer lika snabbt tillbaka bärandes på en stor, men inte tung, kartong. Hon ställer den vid kassaområdet och prickar vant av det hon packar upp.
– Det är viktigt att pricka av allt så att vårt lagersaldo stämmer.
Kunder fortsätter att kommer in i jämn ström, Fanny kikar upp från pappret och hälsar dem välkomna.
Hur ser en arbetsdag ut?
– Jag börjar kolla om det är något särskilt som ska göras under dagen. Vår främsta uppgift är att ta hand om våra kunder i butiken, däremellan packar vi upp lite varor, frontar och städar i hyllorna. Vi försöker att alltid finnas tillgängliga för frågor ute på golvet i butiken.
– Mina arbetsuppgifter varierar mellan att packa upp varor, fronta, städa och vara i kassan. Vi står inte i kassan när det inte är kunder där utan det är då vi packar upp varor och håller ordning i butiken.
Händer det att barn blir ledsna eller arga i butiken?
– Ja, det är klart att barnen kan bli ledsna när de inte får det de vill ha. De är ju i en leksaksbutik med mycket som lockar. Men föräldrarna eller den som är med barnet kan säga till dem att de kan önska sig saken till sin födelsedag eller i julklapp. Det brukar vara en bra lösning.
Hur är ljudnivån i butiken?
– Det är en vanesak, men jag tycker inte att det är jobbigt. Det ska vara lite ljud och lekfullt i en leksaksbutik. Vi har reklamfilmer som visas på tv-skärmar och vissa leksaker kan man som kund få prova hur de funkar och låter. Ibland har vi även demos på till exempel en bilbana vi byggt upp för att kunderna ska kunna testa.
Hon berättar att personalen ibland har möten på kvällarna då de testar nya spel och pyssel för att kunna berätta för kunden hur varan fungerar.
– Vi testar till exempel vilket lim som passar bäst till vissa saker. Jag vill vara kunnig när kunden frågar mig om saker i butiken.
När är det som mest att göra?
– Tiden före jul. Då är det många som köper sina julklappar här. En klassiker är när det kommer in en kund som har med sig julkatalogen som vi skickat ut. De visar oss vad barnen eller barnbarnen har kryssat i och vi hjälper dem med att hitta varan och även ge information om hur produkten fungerar om det behövs.
– Det är en skön känsla när kunden fått min hjälp och är nöjd, då blir jag också nöjd.
En arbetsdag innebär tusentals steg och mycket rörelse för hela kroppen.
– Ja, det är lite som ett gympass på jobbet, full fart hela tiden och det är det jag tycker om.