På ett servicekontor kan medborgare få en samlad kontakt med olika myndigheter och vi har tidigare skrivit att kontoret i Motala riskerar att avvecklas. Den 10 april fattades det slutgiltiga beslutet.
Anledningen till nedläggningen, som berör ungefär en fjärdedel av alla kontor i Sverige, beror på att regeringen ger mindre pengar till Statens servicecenter. Budgeten minskar med 150 miljoner kronor under de kommande tre åren.
Under onsdagen var civilminister Erik Slottner (KD) på besök i Motala för att bland annat träffa kommunledningen samt hålla tal inför Kristdemokraternas medlemmar i Motala.
Vi passade på att träffa honom för att fråga om anledningen till det minskade anslaget.
– Det är en del av de prioriteringar som regeringen gör för att skapa utrymme för andra satsningar, säger han och fortsätter:
– Antal kontor ökade ganska mycket under några år, men vi ser att besöksantalet inte ökat lika mycket. Kostnaden per ärende blev då större, vilket gör att vi tycker att det är motiverat med en viss minskning av anslaget. Antalet kontor i Sverige blir något färre och vi kommer tillbaka till den nivå som fanns 2019, säger han.
Enligt myndighetens egen statistik hade Motala 13 760 besök under 2024. Vad säger ni till dessa personer?
– Jag förstår att det blir en försämring för dem. Det blir en längre resväg. Å andra sidan finns det väldigt många i andra delar av Sverige som har betydligt längre än 39 minuter med tåg till sitt närmsta servicekontor.
Han fortsätter:
– Min förhoppning är ändå att många ska klara av att utföra de här tjänsterna digitalt. Men behöver man stöd så är Linköping, vad jag vet, närmsta kontor tillhands.
Motala kommun lämnade in ett yttrande till Statens servicecenter innan det slutgiltiga beslutet fattades. I det skriver de bland annat att Motala fungerar som en regional nod med band till Vadstena, Ödeshög och Mjölby. De menar att den geografiska realiteten måste vägas in med större tyngd i beslutsfattandet.
– Myndigheten har gjort bedömningen att Motala är ett av de kontoren som bör läggas ner. Frågan om vad som ligger bakom beslutet måste man ställa dit, säger Slottner.
Vidare så riktar Motala kommun kritik mot att kommunerna får kompensera för nedläggningen genom ett ökat tryck på kommunala verksamheter. De är oroade för att fler kommer att söka sig till bland annat socialkontoret, mottagning för nyanlända och arbetsmarknadsenheten.
Är det något som de drabbade kommunerna kommer få kompensation för?
– Jag har hört det argumentet och tycker väl kanske att det är lite konstigt. För när vi öppnade fler kontor efter 2019 så har det inte finansierats genom minskade anslag till kommunerna och då kan man ju inte heller få ökade anslag när man avvecklar. Redan idag är det ungefär hälften av kommunerna som saknar servicekontor och de har mig veterligen aldrig klagat på att de borde bli kompenserade.
Han tillägger att Statens servicecenter just nu jobbar med ett nytt koncept med mobila kontor, som ska finnas tillgängliga bestämda dagar och tider på olika platser runt om i Sverige. Exakt när de ska öppna kan han inte svara på i dag.
– De har kanske inte samma frekvens och öppettider men då finns man tillgänglig i alla fall, säger Erik Slottner.
Sista dagen man kan besöka kontoret i Motala är den 30 maj 2025.