Kommunen fortsätter kampen – för tågstopp

Godegård och Fågelsta. Där borde pendeltåg stanna framöver menar Motala kommun. Men regionen har inte med det i sin plan fram till år 2040.

-Vi är överens politiskt här om att jobba för tågstopp, säger kommunalråd Kenneth Söderman (L).

-Vi är överens politiskt här om att jobba för tågstopp, säger kommunalråd Kenneth Söderman (L).

Foto: Carina Andreasson/Mostphotos

Motala2020-04-01 16:00

Region Östergötland har tagit fram ett dokument om hur man ska jobba strategiskt till år 2040 med regional tågtrafik. Samtliga kommuner har nu fått möjlighet att kommentera underlaget och från Motalas sida har man ett antal synpunkter. Flera av dem handlar om tågstopp, såväl i Godegård som i Fågelsta.

– Vi är överens politiskt här om att jobba för tågstopp. Men där har vi inte samma syn som regionen, säger kommunalråd Kenneth Söderman (L).

I regionens rapport anges att orter som har ett boendeunderlag på 4000 invånare kan komma att bli aktuella för tågstopp framöver. Det innebär i dagsläget att man överväger att genomföra det i Krokek, Malmslätt och Åby. Varken Godegård eller Fågelsta anses stämma in på den beskrivningen utan då skulle det krävas särskilda överväganden.

– Vi räknar inte på samma sätt som regionen. Vi anser att det finns 7000 personer som skulle få Godegård som sin närmaste station och att man behöver räkna in även dessa. Det är mer rimligt, säger oppositionsråd Elias Georges (S).

När det gäller Fågelsta anser man att även resande från Vadstena borde kunna räknas in i underlaget.

Kommunen har också synpunkter att man tycker att det föreslagna framtida resandet norrut mot Örebro, när dubbelspåret är utbyggt 2027, är underdimensionerat. Där räknar regionen med åtta till tio avgångar per dag. Man föreslår då att regionen ska titta på förutsättningarna att Tåg i Bergslagen utökar sin trafik. 

Karta: Godegård
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!