Kommunen vill se över p-avgifter – på tio ställen i Motala

Över ett år med ny p-taxa i Motala – nu vill kommunen se över flera platser. Det handlar både om att se över redan befintliga, men även nya områden berörs.

Ett förslag ska läggas fram på onsdag där tjänstemännen kommer att presentera tio parkeringsändringar till samhällsplaneringnämnden. Ett beslut om vilka förslag som blir verklighet kommer inte att ske förrän den 16 oktober då nämnden har möte.

Ett förslag ska läggas fram på onsdag där tjänstemännen kommer att presentera tio parkeringsändringar till samhällsplaneringnämnden. Ett beslut om vilka förslag som blir verklighet kommer inte att ske förrän den 16 oktober då nämnden har möte.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2024-09-17 07:00

– Det här är inte beslutat, utan det här är en form av slutsats som vi kommer att presentera för politiken på onsdag, säger Hugo Andersson, enhetschef för gata och park.

Vid årsskiftet till 2023 antog Motalas kommunfullmäktige en ny parkeringstaxa. Då gjorde man om den befintliga taxan och införde p-avgift på fler platser. Reaktionerna från Motalaborna lät sig inte dröja – och nu över ett år senare, vill man se över flera platser gällande parkering. 

Totalt handlar det om tio platser som tjänstemännen kommer att lägga fram som förslag nu på onsdag. Sju av dessa vill man se någon form av reglering på – resterande tre, vill man ta bort taxan på helt.  

De tre platserna kommunen vill ta bort taxan på är Utsiktsvägen, Trädgårdsgatan och parkeringsytan vid sporthallen vid Industrigatan.

undefined
Hugo Andersson, enhetschef för gata och park i Motala kommun menar att det inte nödvändigtvis handlar om att taxa ska införas på sju nya platser i Motala. Först måste kommunen utvärdera om en reglering av parkeringstid kan vara bättre än en avgift.

Hur säkert är det att det handlar om att man kommer att ta bort taxan helt på de tre ställena?

– Vi ser att styrningen av trafiken som behövs, inte behövs om man tar Utsiktsvägen och Trädgårdsgatan. Det har varit så pass låg utnyttjandegrad av de gatorna. Taxan infördes för att vi hade en farhåga, att när vi höjde taxan på parkeringarna in i centrum så skulle det vara fler som ställdes uppe på Utsiktsvägen. Nu med facit vid hand inföll det inte, och då ska vi ta bort taxan om den inte fyller en trafikstyrningsfunktion, säger Hugo Andersson.

De andra sju platserna man kommer att se över parkering på är: Brunnsviksallén, Nedre Borgmästargatan, Nedre Rådmansgatan, Timmermansgatan, Nedre Kaptensgatan, Redareplan och Industrigatan (mellan Bollhusgatan och Kvarnstensgatan).

Vill ni införa en taxa på dessa ställen?

undefined
Parkeringen på Platens Häst var en av de parkeringar där motståndet mot den nya taxan var som mest tydlig. Den oftast fulla parkeringen ekade tom i månader innan Motalaborna accepterade avgiften. Numera är den halvfull.

– Det är inte säkert att det blir en taxa. Utan det kan handla om en tidsbegränsad parkering. För det är många som ställer sig där dygnet runt och använder det som en boendeparkering, säger Hugo Andersson om de fem gatorna väster om Stora torget.

Angående parkeringen på Industrigatan, där handlar det om ett annat problem menar han.

– Ja, vi har fått in en del klagomål från verksamheten som finns i byggnaderna, egentligen mellan Industrigatan och tågrälsen. Att det ibland kan vara svårt för dem att komma ut.

Christine Unéus (M), ordförande för samhällsplaneringsnämnden, är fåordig om vad som sker framåt.

– Beslut med förändringar kommer först i oktober. Ärendet ligger ute till onsdag och till nästa sammanträde blir det ett beslut. Först ska vi ha en genomgång. Jag föregår inte nämndens beslut utan jag måste veta vad ledamöterna tycker först.

undefined
Caroline Unéus (M), ordförande för samhällsplaneringsnämnden berättar att hon vill sitta ner med sina nämndemän innan hon kommenterar lägesbilden om de aktuella ändringarna som det finns förslag på i dagsläget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!