Projeketet Östermalmsgatan har pågått i flera år. Våren 2019 påbörjades avloppsrenoveringar, ett arbete som var i fokus fram till i fjol. Därefter startade omgörningen av gatan, ett omfattande jobb som nu även väcker reaktioner hos företagare. Bland annat har in- och utfarten till Coop Extra och pizzeria Fratelli bommats igen.
Hur resonerade ni innan beslut togs om att stänga vägen in till parkeringen?
– Den tidigare utfarten innebar problem med säkerheten, både för bil-, gång- och cykeltrafikanter. Biltrafiken korsade en gångbana, trafiken stoppades upp på gatan med köbildningar som följd. Det var även mycket dålig sikt vid utfart till Östermalmsgatan då bilarna från parkeringen stod i uppförslutning. Sammantaget gjorde det att våra trafikingenjörer vände sig helt mot att denna infart skulle vara kvar, säger projektledare Henrik Elsehamn och fortsätter:
– Verksamheterna på platsen har en väldigt bra placering längs med Östermalmsgatan. De ligger i anslutning till rondellen som används för att komma åt parkeringen och kunderna kan enkelt komma åt parkeringen på ett tryggt och säkert sätt. Gång- och cykeltrafik kan fortfarande använda den gamla infarten för att nå butik och restaurang. Och nu utan fara för korsande biltrafik.
Hade man kunnat ha kvar åtminstone infarten, med utfart på baksidan?
– Samma risker kvarstår för både gång-, cykel- och biltrafikanter. Därför bedömer vi inte att det är aktuellt.
Några företagare hävdar att de aldrig fick information om att jobbet med in- och utfarten skulle påbörjas, kan ni ha missat det?
– Under projektet har vi på olika sätt arbetat med att informera samtliga berörda verksamheter. Det har bland annat gjorts genom samarbete med Tillväxt Motala och deras nätverk. De har till exempel varit behjälpliga att förmedla ett informationsbrev till verksamheterna längs med sträckan där det kommande arbetet beskrivs, bland annat att infarter skall tas bort.
Kritik rör också att byggprojektet tar väldigt lång tid och att man ”jobbar lite här och lite där” istället för att färdigställa en etapp i taget. Ligger det någon sanning i det? Varför i så fall?
– Den entreprenör som upphandlats styr hur genomförandet ska ske för att vara så effektivt som möjligt. Samtidigt har kommunen ett krav på entreprenören om att trafiken längs med gatan, så lång det är möjligt, ska kunna flyta på. Det påverkar naturligtvis hur genomförandet sker.
Träd och buskar är ”snyggt men inte tryggt” menar vissa. Hur har ni resonerat kring att vägen kan upplevas som skrymmande med växtlighet på sidorna?
– Träden som är valda är höga och buskarna låga för att det ska vara god sikt och samtidigt ha en avskiljande effekt. Vi minimerar träd i anslutning till övergångsställen och passager för att inte försämra sikten.
Gatan är nu också smalare. Hur kommer exempelvis snöröjning att fungera?
– Eftersom gatan blir smalare så kommer det ju även vara en mindre yta som behöver snöröjas. Dessutom så kommer planteringen längs med gatan kunna användas för att "ta emot" snövallar.
I dagsläget står en vägskylt strax utanför Hotell Östermalms entré. Ska den stå kvar?
– Skyltens placering i höjd med fastigheten kommer vara kvar då vi har en hastighetsändring som måste skyltas på platsen. Skylten kommer dock att placeras längre bort från deras tomtgräns då planteringen kommer att vara mellan körbana och trottoar.