Ăstgötatrafiken vill att systemet för stadsbussarna ska bli enklare. En del i förslaget Ă€r att ta bort de tre ringlinjerna som gĂ„r kvĂ€llar och helger. IstĂ€llet utökas de ordinarie linjerna med fler kvĂ€lls- och helgturer. PĂ„ sĂ„ vis blir Ă„tta linjer fem.
â Ringlinjer Ă€r generellt inte en bra lösning. Resorna blir ofta lĂ€ngre Ă€n vad kunden vill ha. Det Ă€r ocksĂ„ svĂ„rt att tidsplanera, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Ăstgötatrafiken.
Han pÄpekar ocksÄ att fÀrre linjer och ett tydligare upplÀgg gör det lÀttare att locka resenÀrer till kollektivtrafiken.
Ett mÄl med det nya förslaget Àr snabbare turer. Det sker genom att 18 av dagens hÄllplatser kan komma att tas bort och bussarna börja gÄ i mer raka och direkta linjer. Det pÄverkar flera linjer (se Àven sÀrskild artikel).
Ett omrĂ„de som fĂ„r stora förĂ€ndringar Ă€r Ekön och lasarettet. DĂ€r anser Ăstgötatrafiken att resorna blir onödigt lĂ„nga. DĂ€rför vill de lĂ€gga om linjerna 304 och 305 sĂ„ att de enbart kör Lasarettsgatan och inte upp pĂ„ Ekön eller in vid lasarettets entrĂ©.
â Vi vill ha linjer som matchar pendeln som gĂ„r var 30:e minut. Samtidigt finns önskemĂ„l om att öka trafiken ut mot BrĂ„storp. Vi fĂ„r inte ihop bĂ„da de delarna utan att göra andra förĂ€ndringar, sĂ€ger Mattias NĂ€sström och fortsĂ€tter:
â Det innebĂ€r att vissa kan fĂ„ lite lĂ€ngre till bussen, men samtidigt försöker vi skapa tĂ€tare turer. För de som inte ska till exempelvis lasarettet upplevs det negativt att behöva svĂ€nga in dĂ€r. Vi tror att de hĂ€r lösningarna kan göra kollektivtrafiken totalt sett attraktivare.
För BrÄstorp blir det istÀllet förÀndringar med fler stopp eftersom bostadsomrÄdet vÀntas vÀxa. DÀr vill man ha en dialog med kommunen om om- och nybyggnation av hÄllplatser.
FörĂ€ndringarna i linjer och tidtabeller innebĂ€r att omrĂ„dena BrĂ„storp, Ekön/Lasarettet, Charlottenborg, Brinken och hela strĂ€ckningen mellan VĂ€ster och norra Ăstermalmsgatan kan trafikeras en gĂ„ng i kvarten under högtrafik, men övrig tid halvtimmesvis.
Men det finns ocksÄ omrÄdet som, trots tidigare önskemÄl om kollektivtrafik, blir utan. NÄgra bussar till Varamon finns i dagslÀget inte inplanerat, trots en eventuell Lalandiaetablering, kommande sporthallar och att man ser ett resandeunderlag dÀr.
â Vi har en dialog dĂ€r. Problemet Ă€r framkomligheten. Vi kan i dag inte köra in bussar i Varamon och riskera att fastna dĂ€r. DĂ„ blir det förseningar och dĂ„ kan resenĂ€rerna inte lita pĂ„ busstrafiken. SĂ„ det mĂ„ste till trafiklösningar först, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.
Ăven till Södra Freberga och Dynudden har kommunen uttryckt önskemĂ„l om busstrafik. Men inte heller dĂ€r finns nĂ„got sĂ„dant förslag.
â DĂ€r fĂ„r man resa med Vadstenabussarna. I dag finns dĂ€r inte tillrĂ€ckligt resandeunderlag, sĂ€ger han.
Det nya förslaget innebĂ€r förĂ€ndringar bĂ„de i stadstrafiken och pĂ„ landsbygden. FörĂ€ndringarna i stadstrafiken berĂ€knas bli 2,4 miljoner dyrare Ă€n i dag. Ăndringarna pĂ„ landsbygden berĂ€knas dock ge sĂ€nkta kostnader med en miljon. Totalt: en ökning med 1,4 miljoner.
â Men det Ă€r en vĂ€ldigt osĂ€ker siffra. Det ska göras en upphandling och sedan Ă€r ju dagens el- och brĂ€nslepriser en osĂ€kerhet, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.
Förslaget ska bemötas av kommunen. Slutligen tas beslut i regionens trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnd och ska börja gÀlla i juni 2024.