SocialnÀmnden rev i oktober med omgÄende verkan upp avtalet med hemtjÀnstföretaget med hÀnvisning till flera brister i dess verksamhet, det gÀllde bland annat dokumentation av de insatser som gjorts bland företagets cirka 50 klienter.
I början november kom sÄ fyra efterslÀpande fakturor till Motala kommun för arbetstimmar som ska ha Àgnats Ät vÄrdplanering, uppföljningar och installationer av larm. Men dÀr stannade ocksÄ informationen. SÄ lÀnge socialförvaltningen inte mer i detalj kan utlÀsa vad och vilka hemtjÀnsttagare insatserna avsett tÀnker man heller inte betala.
Fakturorna gĂ€ller insatser Ă„ren 2014â2017, med ett totalbelopp pĂ„ 151 032 kronor och med 1 december som förfallodag.
Ââ Det Ă€r inte ovanligt att företag glömmer bort att fakturera oss för insatser som ligger lĂ€ngre bakĂ„t i tiden. DĂ€r har vi inga synpunkter. Men vi bestrider alltid nĂ€r det saknas underlag, sĂ€ger t f socialdirektör Cecilia Larsson.