Motala Train Àr sedan oktober 2015 en del av Alstom Sverige som har flera olika grundpelare i sin verksamhet. I Motala kommer man Àgna sig Ät nÄgra av dem.
â Just nu hĂ„ller vi pĂ„ med tungt underhĂ„ll, det vill sĂ€ga en djupare service som tĂ„gen gĂ„r igenom ungefĂ€r vart femte Ă„r. Men vi gör Ă€ven enklare servning och tar hand om bland annat krockskador, sĂ€ger Björn.
Motala Train har nÀmligen blivit Alstoms första egna verkstad i Sverige.
â Motala ligger sĂ„ bra till rent geografiskt, mitt i triangeln av Stockholm, Göteborg och Malmö. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt finns det större möjligheter till att göra stora servicejobb pĂ„ flera av vĂ„ra egna och andras tĂ„g.
Alstom har tillverkat tĂ„g till bland annat SkĂ„netrafiken, NorrtĂ„g, Stockholms lĂ€nstrafik och Ăstgötapendeln.
â Ordern som vi nu fĂ„tt frĂ„n VĂ€sttrafik Ă€r bland de större för verkstaden i Motala och kommer innebĂ€ra att vi ska ta hand om totalt 18 tĂ„g. Det tar lĂ„ng tid att fĂ„ in ett sĂ„nt hĂ€r jobb och det tar lĂ„ng tid att utföra dem. DĂ€rför kĂ€nns det jĂ€ttespĂ€nnande att ha fĂ„tt sĂ€tta igĂ„ng, sĂ€ger Björn och fortsĂ€tter:
â NĂ€r vi valde att integrera Motala Train sĂ„ var bĂ„de lokalerna men ocksĂ„ den fantastiska kompetens som redan fanns pĂ„ plats en otroligt viktigt pusselbit i det hela.
NÀr verkstaden köptes var det inte sÄ mycket jobb som gjordes dÀr lÀngre.
â NĂ€r jag kom hit i oktober för tvĂ„ Ă„r sedan var det ganska tomt i orderböckerna. Att nu fĂ„ se vĂ„r vĂ€lfyllda verkstad kĂ€nns helt fantastiskt. Vi tror pĂ„ att utveckla den hĂ€r typen av verksamhet inom underhĂ„ll och reparation dĂ„ det Ă€r dĂ€r vi gör vĂ„ra frĂ€msta affĂ€rer, sĂ€ger Björn.
Etableringen i Motala innebÀr Àven att ett nytt centrallager uppstÄr.
â HĂ€r kommer vi sĂ€lja och förvara komponenter till tĂ„g i hela Sverige och Norden, sĂ€ger Björn.
Tidigare har förvaringen varit utspridd i landet. Bland annat har det funnits ett lager i SkÀnninge.
â För tvĂ„ Ă„r sedan var vi femtio anstĂ€llda pĂ„ Motala Train och vi rĂ€knar med att snart vara 65 anstĂ€llda i och med den hĂ€r storordern frĂ„n VĂ€sttrafik och med lagerpersonalen inrĂ€knade.
I och med det nya lagret finns komponenterna lÀttillgÀngliga för bÄde reparationer och underhÄll.
â En grupp anstĂ€llda har jobbat hĂ„rt med att sĂ€tta igĂ„ng en verksamhet dĂ€r vi lagar tĂ„gens motorer. Totalt finns det Ă„tta motorer pĂ„ ett tĂ„g sĂ„ det finns ju en hel del att underhĂ„lla framöver, sĂ€ger Björn.