Motala Train Àr tillbaka pÄ spÄret

Efter en stororder och nyutvecklad verksamhet ser Alstom Sverige och Motala Trains VD, Björn Asplund, ljust pÄ framtiden."Det hÀr kÀnns helt fantastiskt" sÀger han.

LAGER. Redan under sommaren kommer man fylla det nybyggda centrallagret.

LAGER. Redan under sommaren kommer man fylla det nybyggda centrallagret.

Foto: Sofia Axelsson

Motala2017-06-22 12:00

Motala Train Àr sedan oktober 2015 en del av Alstom Sverige som har flera olika grundpelare i sin verksamhet. I Motala kommer man Àgna sig Ät nÄgra av dem.

– Just nu hĂ„ller vi pĂ„ med tungt underhĂ„ll, det vill sĂ€ga en djupare service som tĂ„gen gĂ„r igenom ungefĂ€r vart femte Ă„r. Men vi gör Ă€ven enklare servning och tar hand om bland annat krockskador, sĂ€ger Björn.

Motala Train har nÀmligen blivit Alstoms första egna verkstad i Sverige.

– Motala ligger sĂ„ bra till rent geografiskt, mitt i triangeln av Stockholm, Göteborg och Malmö. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt finns det större möjligheter till att göra stora servicejobb pĂ„ flera av vĂ„ra egna och andras tĂ„g.

Alstom har tillverkat tĂ„g till bland annat SkĂ„netrafiken, NorrtĂ„g, Stockholms lĂ€nstrafik och Östgötapendeln.

– Ordern som vi nu fĂ„tt frĂ„n VĂ€sttrafik Ă€r bland de större för verkstaden i Motala och kommer innebĂ€ra att vi ska ta hand om totalt 18 tĂ„g. Det tar lĂ„ng tid att fĂ„ in ett sĂ„nt hĂ€r jobb och det tar lĂ„ng tid att utföra dem. DĂ€rför kĂ€nns det jĂ€ttespĂ€nnande att ha fĂ„tt sĂ€tta igĂ„ng, sĂ€ger Björn och fortsĂ€tter:

– NĂ€r vi valde att integrera Motala Train sĂ„ var bĂ„de lokalerna men ocksĂ„ den fantastiska kompetens som redan fanns pĂ„ plats en otroligt viktigt pusselbit i det hela.

NÀr verkstaden köptes var det inte sÄ mycket jobb som gjordes dÀr lÀngre.

– NĂ€r jag kom hit i oktober för tvĂ„ Ă„r sedan var det ganska tomt i orderböckerna. Att nu fĂ„ se vĂ„r vĂ€lfyllda verkstad kĂ€nns helt fantastiskt. Vi tror pĂ„ att utveckla den hĂ€r typen av verksamhet inom underhĂ„ll och reparation dĂ„ det Ă€r dĂ€r vi gör vĂ„ra frĂ€msta affĂ€rer, sĂ€ger Björn.

Etableringen i Motala innebÀr Àven att ett nytt centrallager uppstÄr.

– HĂ€r kommer vi sĂ€lja och förvara komponenter till tĂ„g i hela Sverige och Norden, sĂ€ger Björn.

Tidigare har förvaringen varit utspridd i landet. Bland annat har det funnits ett lager i SkÀnninge.

– För tvĂ„ Ă„r sedan var vi femtio anstĂ€llda pĂ„ Motala Train och vi rĂ€knar med att snart vara 65 anstĂ€llda i och med den hĂ€r storordern frĂ„n VĂ€sttrafik och med lagerpersonalen inrĂ€knade.

I och med det nya lagret finns komponenterna lÀttillgÀngliga för bÄde reparationer och underhÄll.

– En grupp anstĂ€llda har jobbat hĂ„rt med att sĂ€tta igĂ„ng en verksamhet dĂ€r vi lagar tĂ„gens motorer. Totalt finns det Ă„tta motorer pĂ„ ett tĂ„g sĂ„ det finns ju en hel del att underhĂ„lla framöver, sĂ€ger Björn.

Alstom

Företaget grundades i Frankrike Är 1928 och har fortfarande sitt huvudkontor dÀr.

Alstom har totalt 32 800 anstÀllda i 60 lÀnder pÄ fyra kontinenter. 20 700 av medarbetarna finns i Europa.

De utvecklar och marknadsför system, utrustning och tjÀnster för transportsektorn.

Motala Trains kontrakt med VÀsttrafik Àr vÀrt ca 90 miljoner kronor.

KĂ€lla: www.alstom.com

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om