Motala Train tappar order på drygt 100 miljoner

En avvikelse i en jätteorder på drygt 100 miljoner kronor var det som tvingade Motala Train att dra hårt i handbromsen.

Motala Train tappar en order som motsvarar drygt 100 miljoner kronor. Därför tvingas man varsla enligt Anders Holm, tillförordnad vd.

Motala Train tappar en order som motsvarar drygt 100 miljoner kronor. Därför tvingas man varsla enligt Anders Holm, tillförordnad vd.

Foto: Anders Törnström

MOTALA2014-10-30 17:25

Anders Holm, tillförordnad vd för Motala Train, beklagar åtgärden med att varsla 40 personer om uppsägning, 32 kollektivanställda och åtta tjänstemän, men hävdar att det var enda utvägen för att rädda företaget från ett större ingrepp på personalsidan i en snar framtid.

Så sent som den 15 oktober lämnade Motala Train in en ansökan om rekonstruktion till Linköpings tingsrätt.

Orsaken var att den ekonomiska situationen blivit extra ansträngd sedan ett stort kundprojekt inte utvecklats på det sätt som var planerat.

– Vi arbetar med ett fåtal större projekt, för att vara exakt, tre stycken där vart och ett är värt över 100 miljoner kronor och blir det en avvikelse i något av dem slår det direkt väldigt hårt på vårt kassaflöde. Det blir omedelbart ett ansträngt läge och vi ligger just nu i förhandlingar med den berörda kunden om att avsluta affären.

Anders Holm vill inte avslöja vem partnern är, men menar att projektet innebär ett bortfall för Motala Train på drygt 100 miljoner kronor.

Mot bakgrund av det fanns det ingen annan utväg än att lägga ett varsel för en stor del av personalen, menar Holm vidare.

– Det var nödvändigt för att säkerställa bolagets framtida existens och jobben för de som blir kvar i företaget, säger han.

Motala Trains huvudområden är reparationer, underhåll och ombyggnader av järnvägsfordon och Anders Holm påpekar att man fortfarande har en god orderstock som landar kring 200 miljoner kronor fram till mitten av 2016, ungefär.

– Det finns en stor kunskap och kompetens inom väggarna och vår målsättning är att kunna växa i framtiden. Den marknad vi opererar på har goda tillväxtmöjligheter och det vi nu tvingas genomföra ska betraktas som en temporär anpassning och inte som något beständigt.

När de fackliga förhandlingarna väntas bli klara kan Anders Holm inte uttala sig om, men målsättningen är att processen inte ska dra ut på tiden.

Han pekar samtidigt på att Motala Trains moderbolag, Aqilles Invest AB, ska ändra namn till Motala Verkstad Group AB och att ledningsgruppen flyttas från Malmö till Motala.

I Motala Verkstad Group AB ingår Motala Train, Motala Verkstad och Fosie Mekaniska Industri AB.

Koncernens omsättning uppgår till drygt 450 miljoner kronor och antal anställda (före de uppsägningar som nu väntar) är cirka 250.

Peter Hjort, IF Metalls ombudsman, menar att Motala Train misskött den affär som nu ser ut att gå om intet och att man nu står med facit i hand.

– Jag är väldigt besviken på hur man hanterat det här ärendet och jag är också överraskad över hur många man varslat. Jag hade räknat med mellan 15 och 20 personer, säger han.

Att det skulle läggas ett varsel var dock ingen högoddsare, anser Hjort vidare.

– Det brukar bli på det viset efter att man ansökt om en rekonstruktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om