Vid Motala ström, strax efter kraftverket, börjar resan in i ett bortglömt kapitel av den lokala industrins historia. IngĂ„ngen ser inte mycket ut för vĂ€rlden: bara Ă€nnu ett utlopp i Ăstergötlands sjöstad. Det enda som sticker ut Ă€r ett galler som ser lite för modernt ut. FĂ€ltingenjören Christer Karlsson frĂ„n kommunens vattenenhet har varit hĂ€r förr, men minns inte avspĂ€rrningen.
â Tur att jag Ă€r smal! Det ska nog gĂ„ att krypa under gallret, menar han.
Det gÄr, Christer klÀmmer sig igenom liggandes pÄ mage. Bakom gallret strÀcker sig en lÄng, rektangulÀr tunnel in under Motala Verkstad. Stövlarna skyddar bra Àn sÄ lÀnge, vattnet Àr bara ungefÀr tio centimeter högt hÀr.
â Kulverten vi gĂ„r i nu har varit i bruk pĂ„ olika sĂ€tt sedan torrdockan byggdes. Bland annat sĂ„ forsar fortfarande vattnet frĂ„n dockan nĂ€r den töms. Det stora, rostiga röret som försedde Motala Verkstad med vatten anvĂ€nds dock inte lĂ€ngre. De verksamheter som Ă€r kvar fĂ„r vatten via gummislangar, berĂ€ttar Christer.
Efter ett 20-tal meter gÄr det att gÄ raklÄng, taket Àr ett vackert valv.
â Det hĂ€r imponerar mig verkligen. Valvet Ă€r byggt i kalksten runt Ă„r 1815 och ser fantastiskt ut Ă€n idag, det Ă€r ett rejĂ€lt hantverk.
Tidsepoker möts
Med ojÀmna mellanrum dyker det upp smÄ gÄngar och hÄligheter i vÀggarna. Det Àr poÀnglöst att försöka lysa in i dem med ficklampa. NÄgot slut syns inte, mer Àn svaga indikationer pÄ svÀngar och nivÄskillnader.
â Antagligen sĂ„ Ă€r det hĂ€r avrinningsbrunnar frĂ„n olika delar av Motala Verkstad, sĂ€ger Christer.
Tunneln med det vackra valvet tar slut och ett lite för perfekt runt rör tar vid. Till skillnad frĂ„n tidigare partier sĂ„ Ă€r röret gjutet. Ăver oss finns det bara grĂ€s, den öppna ytan mellan strömmen och lokverkstan.
â Jag gissar pĂ„ att det gamla partiet revs tillsammans med Motala Verkstad pĂ„ 70-talet.
Röret gör det enklare att gÄ och de slÀta ytorna innebÀr fÀrre spindelnÀt. LÀngs sidorna visar slitage hur högt vattnet kan vara. Dag- och drÀneringsvatten frÄn hela norra kommunen Äker hÀr igenom.
â HĂ€r framme blir det svĂ„rare igen.
Christer pekar pÄ slutet av röret, en solid tegelvÀgg dÀr det gamla valvet tar vid men mycket lÀgre Àn tidigare.
â Det blir till att huka sig rejĂ€lt, fortsĂ€tter han.
Klaustrofobiskt
HÀr Àr det fuktigt och trÄngt, för den med klaustrofobi vore det en mardröm. SpindelnÀten Àr tillbaka och gÄr ner till vattenytan, de hÀnger mellan vad som ser ut att vara rostfÀrgade stalaktiter. De lÀngsta Àr troligtvis bara rester av tyg som fastnat mellan sprickorna i taket och stelnat genom Ären. SjÀlva spindlarna Àr ovÀntat stora, som en handflata.
â Det finns gott om smĂ„djur hĂ€r nere, flugor och sĂ„. Jag har funderat pĂ„ om det finns krĂ€ftor ocksĂ„, men har inte hittat nĂ„gon, sĂ€ger Christer.
DÄ och dÄ stannar han för att sparka undan trÀ och annat som fastnat.
â Vi vill inte att det ska dĂ€mmas upp nĂ„gonstans.
Efter nÀstan tio minuter av hukande öppnar sig ett stort, avlÄngt rum med gott om utrymme ovanför huvudet. I taket sitter en slags lucka, i vÀggarna finns det hÄl.
â Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur gammal den hĂ€r mekaniken Ă€r. Gissningsvis anvĂ€ndes den redan i slutet av 1800-talet. NĂ€r luckan fĂ€lldes ner sĂ„ fyllde vattnet upp rummet. Vattnet trycktes sedan genom hĂ„len i vĂ€ggen och forsade till turbiner som drev verkstadens maskiner, berĂ€ttar Christer.
Enligt Motala Verkstads egna ritningar, om inte annat. En turbinkammare finns utmÀrkt rakt under valsverket.
â Men jag har aldrig varit dĂ€r. OcksĂ„ den kulverten rinner ut i Motala ström, men dĂ€r kommer man inte in lĂ€ngre. Jag har letat efter brunnslock lĂ€ngs ovansidan men utan resultat. Det hade varit oerhört hĂ€ftigt att fĂ„ se det gamla maskineriet.
En mytomspunnen verkstad
PÄ motsatt sida om kulverten, Ät vÀster, blir frÄgorna Àn fler. Vissa pÄstÄr att det en gÄng funnits en mekanisk verkstad under marknivÄ. NÀr sjömaskinsverkstaden brann Är 1951 menar myten att det underjordiska partiet helt enkelt fylldes igen.
â Det finns inte mĂ„nga kvar som var med och kan berĂ€tta, det Ă€r synd. IstĂ€llet sĂ„ överlever historier och rykten, sĂ€ger Christer.
Inte ens hans vÀn Rolf Ottosson, expert pÄ Motala Verkstad, kan ge nÄgot definitivt svar.
â Jag tror inte att det har funnits nĂ„gon underjordisk verkstad, bĂ€righeten blir för dĂ„lig om man bara fyller igen pĂ„ det sĂ€ttet. Samtidigt sĂ„ har jag tittat in genom gjutvĂ€ggar som rasat ner och det finns absolut ett tomrum. NĂ€r det borrades efter föroreningar i plĂ„tverkstan sĂ„ upptĂ€cktes ocksĂ„ hĂ„ligheter under golvet. Jag stack ner fingret och kĂ€nde ett luftdrag, berĂ€ttar Rolf Ottosson över telefon.
Vid en besiktning för fyra Är sedan sÄ hade utföraren nÄgra anmÀrkningar. En av dem gÀllde det stora rummet med luckan i taket.
â Vi rensade bort tvĂ„ lastbilslass med brĂ„te och göt pĂ„ taket, alltsĂ„ ytan utanför bĂ„tbyggarnas lokaler. En spĂ„ng byggdes ocksĂ„, förklarar Christer och pekar mot en stĂ„lgaller tvĂ„ meter ovanför honom.
VÀgen ut för den som inte vill kravla vidare genom ett minimalt, vattenfyllt valv. Christer klÀttrar upp med hjÀlp av utstickande rör och sprickor.
â PĂ„ andra sidan av kanalen finns en relativt nyupptĂ€ckt ingĂ„ng, en gammal nedstigningsbrunn. Den fanns inte markerad pĂ„ nĂ„gon av vĂ„ra ritningar.
Andra vÀgen in
Luckan Àr lÄst och skyms av högt grÀs, Christer behöver inte krypa under nÄgot galler hÀr utan klarar sig gott och vÀl med nyckelknippan. Han hoppar ner genom hÄlet i marken och landar pÄ ett stort rör placerat dÀr tre tunnlar möts.
â Innan 60-talet sĂ„ rann BergsĂ€ttersbĂ€cken öppet in i kulverten, nu Ă€r flödet uppdelat. Det stora, runda röret gĂ„r hela vĂ€gen bort till DynamovĂ€gen. Vattnet frĂ„n torrdockan kommer genom den mindre kulverten.
Vattnet som möts under luckan fortsÀtter Àven det till Motala ström. En sluttande valv leder vattnet ner och under Göta kanal. Marken Àr gyttjig, Christer trampar ner en slang för att hindra stövlarna frÄn att sjunka ner för lÄngt.
â Den hĂ€r tunneln leder fram till rummet dĂ€r vattenflödet kunde dĂ€mmas upp, men jag har aldrig gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt.
Strax efter kanalen droppar det frÄn ett brunnshÄl i valvet.
â Det dĂ€r ser inte sĂ„ bra ut, vi fĂ„r nog Ă„tgĂ€rda det. Med tiden kan stenvalvet bli försvagat av att vattnet frĂ€ter. LĂ€mpligast vore ett plaströr.
Det Àr en mÀktig tanke, att stora kanalbÄtar kan passera rakt ovanför dessa gamla tunnlar.
â Jag har inte sett nĂ„got lĂ€ckage frĂ„n kanalen, bygget hĂ„ller fortfarande emot utan problem. Men fy sjutton om det, gud förbjude, skulle brista. Vilket mardrömscenario, menar Christer.