– Jag tycker att det är bedrövligt. Man kommer inte fram till taxi när man ska beställa, det tar över 60 minuter, säger Lie Johansson.
Assistent Lene Linnet fyller i:
– Första dagen hade vi inte fått någon information så då var vi färdiga och gick ut och satte oss, för det var så skön luft. Men då kom färdtjänsten. Vi hade ingen tid förrän om en halvtimme. "Jo då den är bokad nu", ska chauffören ha svarat, berättar Lene.
– Hade inte vi gått ner hade de åkt efter fem minuter och då hade vi missat färdtjänsten, fortsätter hon.
Enligt Lene hade tiden bokats om i det nya systemet.
– Det är rörigt, säger Lie upprört.
Hemresan blev också besvärlig, med en halvtimmes försening istället.
– Det påverkar även mig för det blir olika tider varje gång, säger Lene.
Hon förklarar att dagar när hon ska sluta klockan 19, kan hon behöva jobba över om färdtjänsten är sen från Lies onsdagsaktivitet. För när de väl är hemma finns det fortfarande omvårdnadssysslor kvar att göra innan Lene kan sluta sitt arbetspass.
– Jag vet inte förrän tisdag, eller onsdag, när jag kan komma hem och vad jag ska säga till barnomsorgen.
Tidigare fasta hämtningstider har fungerat bra, menar både Lene och Lie.
Nu, med rörliga tider, måste de alltså ringa till Östgötatrafiken, eller logga in i en app, för att få veta hur det blir.
– Men jag har ingen sådan telefon med app, säger Lie.
– De kör folk med funktionsnedsättningar, fortsätter Lene. Så man borde ha mer överseende och förståelse för att alla inte har möjlighet till den nya tekniken.
För Lie är framför allt bowlingen på onsdagar en viktig social aktivitet och en möjlighet att få göra något utanför hemmet, som för friska människor är en självklarhet.
– Man kan aldrig göra något spontant.
Något som både hon och Lene även uppmärksammat under de senaste två veckorna är att chaufförerna verkar mer stressade.
– Man känner i körningen att det inte är lika lugnt, säger Lene.
Hur upplever du servicen Lie?
– Chaufförerna är beundransvärda.
Samtidigt framhåller Lene att de inte har någon extra tid i schemat för att sätta fast rullstolen i bilen, till exempel. Hon berättar också att hissen i Lies fastighet ibland fastnar och då behöver Lie assistans med att ta sig ner i en annan rullstol, med hjälp av en trappklättrare.
– Då ska chaufförerna hjälpa till, på ingen tid.