Motalabons reaktion om Östgötatrafikens ändringar: "Bedrövligt"

Lie Johansson är beroende av färdtjänst för att kunna ta sig utanför hemmet. En till två dagar i veckan åker hon iväg, men sedan nya bokningssystemet infördes för några veckor sen upplever hon att allt har blivit sämre.

Lie Johansson är beroende av färdtjänst. Men det nya bokningssystemet har inte fungerat tillfredsställande med rörliga tider, menar hon och assistenten Lene Linnet.

Lie Johansson är beroende av färdtjänst. Men det nya bokningssystemet har inte fungerat tillfredsställande med rörliga tider, menar hon och assistenten Lene Linnet.

Foto: Rita Furbring

Motala2024-04-19 08:00

Nyheten i korthet

  • - Lie Johansson, en Motalabo som är beroende av färdtjänst, klagar på det nya bokningssystemet som infördes i april och menar att det har försämrat tjänsten. - Bland problemen nämns långa väntetider för att boka taxi, oförutsägbara hämtningstider och chaufförer som verkar mer stressade. - Detta påverkar inte bara henne, utan även hennes assistent Lene Linnet, som ibland tvingas jobba över på grund av förseningar.

– Jag tycker att det är bedrövligt. Man kommer inte fram till taxi när man ska beställa, det tar över 60 minuter, säger Lie Johansson.

Assistent Lene Linnet fyller i:

– Första dagen hade vi inte fått någon information så då var vi färdiga och gick ut och satte oss, för det var så skön luft. Men då kom färdtjänsten. Vi hade ingen tid förrän om en halvtimme. "Jo då den är bokad nu", ska chauffören ha svarat, berättar Lene.

– Hade inte vi gått ner hade de åkt efter fem minuter och då hade vi missat färdtjänsten, fortsätter hon.

Enligt Lene hade tiden bokats om i det nya systemet.

– Det är rörigt, säger Lie upprört.

Hemresan blev också besvärlig, med en halvtimmes försening istället.

– Det påverkar även mig för det blir olika tider varje gång, säger Lene.

undefined
Lie Johansson är beroende av färdtjänst. Men det nya bokningssystemet har inte fungerat tillfredsställande med rörliga tider, menar hon och assistenten Lene Linnet.

Hon förklarar att dagar när hon ska sluta klockan 19, kan hon behöva jobba över om färdtjänsten är sen från Lies onsdagsaktivitet. För när de väl är hemma finns det fortfarande omvårdnadssysslor kvar att göra innan Lene kan sluta sitt arbetspass.

– Jag vet inte förrän tisdag, eller onsdag, när jag kan komma hem och vad jag ska säga till barnomsorgen.

Tidigare fasta hämtningstider har fungerat bra, menar både Lene och Lie.

Nu, med rörliga tider, måste de alltså ringa till Östgötatrafiken, eller logga in i en app, för att få veta hur det blir.

– Men jag har ingen sådan telefon med app, säger Lie.

– De kör folk med funktionsnedsättningar, fortsätter Lene. Så man borde ha mer överseende och förståelse för att alla inte har möjlighet till den nya tekniken.

undefined
Lie Johansson har fått sitta i telefonkö till Östgötatrafiken i över en timme. Någon mobil för appar har hon inte, vilket gör att hon blir begränsad när hon behöver få reda på aktuella körtider.

För Lie är framför allt bowlingen på onsdagar en viktig social aktivitet och en möjlighet att få göra något utanför hemmet, som för friska människor är en självklarhet.

– Man kan aldrig göra något spontant.

Något som både hon och Lene även uppmärksammat under de senaste två veckorna är att chaufförerna verkar mer stressade.

– Man känner i körningen att det inte är lika lugnt, säger Lene.

Hur upplever du servicen Lie?

– Chaufförerna är beundransvärda.

Samtidigt framhåller Lene att de inte har någon extra tid i schemat för att sätta fast rullstolen i bilen, till exempel. Hon berättar också att hissen i Lies fastighet ibland fastnar och då behöver Lie assistans med att ta sig ner i en annan rullstol, med hjälp av en trappklättrare. 

– Då ska chaufförerna hjälpa till, på ingen tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!