â Vill du ha ett Ă€pple?
Anneli Dahlqvist har en skÄl med röda Àpplen inne pÄ sitt kontor. Hon har varit rektor pÄ Bona folkhögskola i nio Är. NÀr hon tilltrÀdde tjÀnsten sa hon sjÀlv att hon förmodligen skulle hinna med ytterligare ett jobb innan pension.
SĂ„ blev det inte.
â Jag brukar kunna fĂ„ en kĂ€nsla av att nu Ă€r jag klar med det hĂ€r. Men pĂ„ Bona har jag aldrig fĂ„tt den kĂ€nslan och det har nog handlat om att jag fĂ„tt göra sĂ„ mycket nya saker hela tiden. Det har varit vĂ€ldigt stimulerande, sĂ€ger hon.
Hon sÀtter sig tillrÀtta pÄ stolen. De stora fönstren vetter ut mot Urban HjÀrnes vÀg.
Anneli Dahlqvist beskriver sig som en person med mÄnga idéer och en genuin nyfikenhet har drivit henne att ta till sig nya arbetssÀtt och ny teknik.
DÀrför var folkhögskolan exempelvis tidiga med att implementera spelplattformen Discord för kommunikation pÄ alla sina kurser.
â NĂ€r pandemin kom sĂ„ började ungdomarna skapa egna miljöer pĂ„ plattformen dĂ€r de bjöd in sina kamrater för att studera tillsammans. Sedan bjöds Ă€ven lĂ€rare in, berĂ€ttar Anneli Dahlqvist.
Skolan bestÀmde sig dÀrför att möta deltagarna dÀr de fanns naturligt, och skapade egna miljöer och forum pÄ plattformen. Nu Àr det deras officiella kanal för kommunikation.
â Vi var lĂ€nge ensamma i utbildningsvĂ€rlden om att anvĂ€nda Discord, men nu Ă€r det flera som kommer efter, sĂ€ger Dahlqvist.
Hon menar att den digitala utvecklingen och AI innebÀr enorma möjligheter som kan förÀndra mycket i samhÀllet frÄn grunden. Skillnaderna i kunskap kan dock skapa stora klyftor, och dÀrför jobbar de mycket med AI pÄ skolan.
â PĂ„ en folkhögskola har vi just de grupperna som riskerar att hamna i nĂ„gon slags AI-skugga, sĂ€ger hon.
Hur ser du med riskerna för fusk nÀr det gÀller AI?
â För oss Ă€r det aldrig fusk om man lĂ€r sig saker, det kvittar hur man lĂ€r sig. Men vi har jobbat vĂ€ldigt mycket med att nĂ€r AI finns sĂ„ mĂ„ste vi Ă€ndra vĂ„rt sĂ€tt att kontrollera deras kunskaper och hur de arbetar.
MÄnga av deltagarna pÄ Bona har invandrarbakgrund, eller har haft svÄrigheter i livet som gjort att de inte har gymnasiebetyg. Och att alla i ett samhÀlle ska ha rÀtt att utvecklas, inte bara genom AI eller digitalisering, Àr en viktig frÄga för henne.
â Jag brukar debattera mycket i frĂ„gor som rör deltagarnas möjligheter att studera. Eller om de drabbas av orĂ€ttvisor. SĂ„dant har jag fĂ„tt mycket hat för i mitt arbetsliv, det Ă€r nĂ€mligen mĂ„nga som tycker att det Ă€r extremt provocerande nĂ€r vi sĂ€ger att vi tror pĂ„ ett samhĂ€lle dĂ€r mĂ€nniskor Ă€r olika. Det Ă€r obegripligt, men sĂ„ Ă€r det, berĂ€ttar hon.
Hon ser ocksÄ att folkhögskolor Àr viktiga för mÀnniskor som vill hitta stÀllen dÀr man kan diskutera utan hot och hat.
Nu börjar dock hennes tid som rektor nÀrma sig sitt slut. I maj fyller hon 66 och det Àr dags för pension. Till hösten kommer det tillsÀttas en ny rektor pÄ folkhögskolan.
Men Anneli sÀger att hon inte kommer sluta engagera sig.
â Det finns massa saker som jag skulle vilja göra, men jag kör fĂ€rdigt pĂ„ Bona först sĂ„ fĂ„r vi se, sĂ€ger hon.
Och det finns en sak till hon vill lÀgga mer tid pÄ: Sin familj.
Barnbarnen Àr fem och sju Är.
â De Ă€r mitt livsljus, och det Ă€r ju egentligen dem jag vill kĂ€mpa för, att vĂ€rlden som vi lĂ€mnar efter oss ska bli en sĂ„dan som de kan leva och mĂ„ bra i.