Kommunala bolaget gör nytt jÀtteköp av mark

26 000 kvadratmeter mark. Kommunala bolaget AB Wettern köper nu Motala Express fastighet mellan kanalen och jĂ€rnvĂ€gen. Nu ska dĂ€r planeras för bostĂ€der.

Kommunen köper nu MEFAB:s fastighet mellan kanalen och jÀrnvÀgen.

Kommunen köper nu MEFAB:s fastighet mellan kanalen och jÀrnvÀgen.

Foto: Therese Trogen

Motala2021-12-21 11:01

I ungefÀr ett Är har kommunala bolaget AB Wettern fört diskussioner med Motala Express Fastighet AB, MEFAB. Kommunen har varit mycket intresserade av att köpa transportföretagets mark i syfte att göra det till en del av Kanalstaden, det nya bostadsomrÄdet som planeras dÀr isanlÀggningarna ligger i dag. NÀr dessa flyttas ut till Varamon har planen varit att möjliggöra för flerfamiljshus i ett centralt lÀge. Och nu kan alltsÄ omrÄdet bli Ànnu större.

– Det Ă€r högintressant mark och vi har ambitionen att vidareutveckla det hĂ€r omrĂ„det. Vi har inga jĂ€ttekonkreta planer Ă€n men tanken Ă€r bostĂ€der. Det Ă€r ju ett vĂ€ldigt bra lĂ€ge med nĂ€ra till pendel, centrum och Gamla Motala Verkstad, sĂ€ger Erik Backman (M), styrelseordförande för AB Wettern.

Det Àr inte för nÀra jÀrnvÀgen för att fungera som bostÀder?

– Det Ă€r inget problem, det Ă€r en utmaning. I dag har man teknik för att bygga nĂ€ra jĂ€rnvĂ€gen med bullerdĂ€mpande Ă„tgĂ€rder, men visst, det Ă€r en frĂ„ga som mĂ„ste hanteras. Samtidigt blir det en fördel med pendlingslĂ€get, sĂ€ger han.

Kommunstyrelsen tog under tisdagen ett Àrende om en avgrÀnsning av Kanalstaden för att kunna pÄbörja detaljplanearbetet. Det Àr första steget för att kunna förverkliga den vision som uttryckts i kommunens avsiktsförklaring med Serneke.

– Det hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt positivt för hela kommunens stadsutvecklingsprojekt, sĂ€ger Jimmy Szigeti, bitrĂ€dande kommundirektör.

– Det hĂ€r köpet Ă€r en viktig pusselbit i det. Annars hade vi inte kunnat fĂ„ till en helhet. Vi kan inte ha industritrafik som passerar genom omrĂ„det. För att kommunen dĂ„ skulle kunna ha kontroll under planstadiet behövde vi fĂ„ marken i vĂ„r Ă€go, sĂ€ger Erik Backman.

HÀr intill jÀrnvÀgen hoppas kommunen att det i framtiden kan bli attraktiva bostÀder.
HÀr intill jÀrnvÀgen hoppas kommunen att det i framtiden kan bli attraktiva bostÀder.

Ni har tÀnkt att sÀlja marken för bostÀder, varför mÄste dÄ kommunen vara mellanhand. Hade inte bostadsexploatörerna kunnat köpa marken?

– Vi behövde fĂ„ rĂ„dighet för att kunna styra detaljplaneprocessen och framför allt detaljplaneprogrammet. Vi ville inte att nĂ„gon annan skulle ha den styrningen, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Det handlar ocksĂ„ om vilket saneringsbehov som finns och att kunna avgöra till vilket Ă€ndamĂ„l som saneringen ska genomföras.

Priset för marken Àr inte helt enkelt att redogöra för. Kommunen köper till dotterbolag till MEFAB och dÀr ingÄr en del skulder till moderbolaget, men det innebÀr ocksÄ en del skattefrÄgor som i slutÀnden innebÀr att det blir en viss rabatt.

– Vi har rĂ€knat pĂ„ ett pris pĂ„ omkring 25 miljoner kronor. Sedan blir det nĂ„got mindre, men vi vet inte pĂ„ öret i dag, sĂ€ger Erik Backman.

Tycker ni att det Àr ett bra pris?

– Absolut. Vi har gjort en extern vĂ€rdering som skötts av sakkunniga. Samtidigt fanns det andra parter inblandade. SĂ„ det Ă€r ett marknadsmĂ€ssigt pris, sĂ€ger han.

Det fanns andra intressenter, Àr det rÀtt att kommunen deltar i en budgivning och konkurrerar med andra aktörer?

– NĂ€r vi ser det hĂ€r ur ett helikopterperspektiv sĂ„ Ă€r det hĂ€r rĂ€tt. Och vi ska inte konkurrera med andra och ha marken sjĂ€lva för att vara hyresvĂ€rd, sĂ€ger han.

Han jÀmför med andra kommuner som exproprierar mark (tar över med tvÄng) och dÄ menar han att det hÀr Àr en betydligt bÀttre lösning.

– Motalaborna kommer att fĂ„ utvĂ€xling av det hĂ€r. Och om omrĂ„det kan förĂ€dlas för bostĂ€der sĂ„ kommer det att höja vĂ€rdet, sĂ€ger Erik Backman.

MEFAB kommer att fÄ vara kvar ett par Är till dess att det finns en detaljplan pÄ plats.
MEFAB kommer att fÄ vara kvar ett par Är till dess att det finns en detaljplan pÄ plats.

Den överenskommelse som nu gjorts innebÀr att kommunen fÄr tilltrÀde till fastigheten den 1 juni nÀsta Är. Till dess att en detaljplan finns fÀrdig kommer man att ha kvar MEFAB som hyresgÀst. Fram till tilltrÀdet ska det ocksÄ genomföras en undersökning av eventuella föroreningar.

– Vi har inga indikationer om att det finns föroreningar, men risken finns alltid, sĂ€ger Erik Backman.

Avtalet mellan parterna innebÀr att man delar pÄ kostnaden för markundersökningen. Man kommer ocksÄ att dela pÄ saneringen upp till tio miljoner. Blir det mer Àn sÄ har bÄda parter möjlighet att dra sig ur affÀren.

– Men vi tyckte att det var klokt att sĂ€kra affĂ€ren först och sedan göra undersökningarna, sĂ€ger Erik Backman.

Är kommunen beredd att betala mer Ă€n fem miljoner för en sanering om det skulle krĂ€vas för att kunna anvĂ€nda den hĂ€r marken?

– Vi fĂ„r se hur ett eventuellt saneringsbehov ser ut. Det gĂ„r ju att ta en diskussion med en exploatör ocksĂ„, sĂ€ger han och avslutar:

– Men just nu kĂ€nns det jĂ€ttebra att vi har ett avtal. Det hĂ€r har pĂ„gĂ„tt ett tag, men vi Ă€r nöjda och vi tror att det hĂ€r kan bli jĂ€ttebra för Motalaborna.

AB Wettern

AB Wettern Àr ett helÀgt kommunalt dotterbolag som ska arbeta med stadsutveckling.

Tidigare har bolaget anvÀnts för att köpa mark i Varamon, ett omrÄde som Àr tÀnkt att anvÀndas i stadsutvecklingsprojektet dÀr.

Bolaget har fÄtt rÀtt av kommunfullmÀktige att lÄna upp emot 50 miljoner kronor för strategiska markinköp.

Sedan över ett Är tillbaka har AB Wettern haft en dialog med MEFAB om att fÄ köpa fastigheten mellan kanalen och jÀrnvÀgen.

Karta: Motala Express Fastighets AB
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!