Det gamla ElektroluxspÄret har diskuterats lÀnge. I omgÄngar har kommunen och Trafikverket överlagt om sÄvÀl en nedlÀggning av spÄret som en upprustning. 2011 fick kommunen besked om att en upprustning skulle kosta 40 miljoner kronor och inte var aktuell. IstÀllet har man dÀrför tittat pÄ att skrota spÄret och eventuellt anvÀnda marken till gÄng- och cykelvÀg.
Trafikverkets genomgÄng av det gamla jÀrnvÀgsspÄret Àr nu ute pÄ remiss. De har tittat pÄ att ta bort cirka 2600 meter rÀls, att eventuellt ta bort Àven broarna över kanalen och Motala ström samt om det finns nÄgra föroreningar i marken. Utredningen av marken visar att det visserligen finns en del skadliga metaller i jorden, men att halterna inte Àr sÄdana att en gÄng- och cykelvÀg inte skulle gÄ att bygga dÀr.
â VĂ„r bedömning Ă€r att det inte kommer att behöva saneras, men det Ă€r nĂ„got som Motala kommun ska fĂ„ yttra sig om i remissrundan. Om de inte Ă€r nöjda med det sĂ„ blir det en förhandlingsfrĂ„ga, sĂ€ger Lawrence Jayamanne.
NÄgon tidsplan för att ta bort spÄret finns inte i daglÀget. NÀr remissvaren kommit in ska Trafikverket ta beslut och dÀrefter sker en upphandling. Lawrence Jayamanne bedömer att det dÀrför skulle kunna ske under nÀsta Är.
Inte heller kostnaderna finns det nÄgon uppgift pÄ i dagslÀget. Det Àr Trafikverket som stÄr för slantarna. En frÄga Àr vad som hÀnder med broarna.
ââDet blir en förhandlingsfrĂ„ga. Det beror lite pĂ„ om kommunen vill anvĂ€nda omrĂ„det för att bygga nya gĂ„ng- och cykelbroar, sĂ€ger Lawrence Jayamanne.