Nu ska ännu längre lastbilar köra på väg 50

Under fredagen öppnas riksvägen genom Motala för riktigt långa lastbilar. Ett sätt att spara miljön och minska antalet olyckor. "Jag är i spänd förväntan på detta", säger Jörgen Emanuelsson.

Cirka tio meter längre än vanliga lastbilar är de 34,5 meter långa så kallade fordonstågen som från den 1 december får trafikera bland annat väg 50 genom Motala.

Cirka tio meter längre än vanliga lastbilar är de 34,5 meter långa så kallade fordonstågen som från den 1 december får trafikera bland annat väg 50 genom Motala.

Foto: Dan Boman / Scania Pressbild

Motala2023-11-30 18:00

Att öka effektiviteten när det gäller transporter av gods är viktigt menar man från Trafikverket. Därför kommer nu 600 mil väg att öppnas upp för riktigt långa lastbilar, så kallade fordonståg på 34,5 meter. Det är tio meter mer än dagens långtradare.

Längre bilar innebär att de kan ta mer gods per bil vilket i sin tur ska minska antalet lastbilar på vägarna. Men frågan är hur de långa fordonen kommer påverka trafiken.

– Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplad till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket i pressinformation.

Enligt Trafikverken handlar det i första hand om att tillåta trafiken på statliga vägar och till att börja innebär det fordonstågen når 160 av landet 290 kommuner, från Ystad till Haparanda. Riksväg 50 genom Motala en del av det vägnät som öppnas för de långa fordonen. Särskilda skyltar kommer sättas upp för att visa att vägen är godkänd.

Att de långa fordonen inte kan köra överallt handlar till stor del om vägstandard.

– När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del mötesseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på mötesseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Samtidigt som man räknar med färre fordon och därmed färre olyckor ska det också ge effekt på miljön.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent, säger Holmström.

Jörgen Emanuelsson, ägare av Emanuelssons transport, säger sig inte har någon direkt erfarenhet av 34,5 meter bilarna men ser positivt på dem.

– Jag tycker det är bra, det är säkert miljöbesparande att ha längre fordon. Jag vet att Finland provat det länge, med timmerbilar, och det har funkat bra. Så jag är i spänd förväntan på detta.

Framför allt tror att han på att det långa bilarna är bra för transport på längre sträckor, även inom Sverige.

– Kör man till exempel Stockholm – Göteborg, eller Stockholm – Malmö, då skulle det gå perfekt. Då är det vägledande och ett riktigt bra miljötänk. Då gäller det att få med sig så mycket som möjligt, säger han.

Riksväg 50 genom Motala blir en av de vägar där Trafikverket från och med den 1 december tillåter extra långa lastbilar, så kallade fordonståg på 34,5 meter.
Riksväg 50 genom Motala blir en av de vägar där Trafikverket från och med den 1 december tillåter extra långa lastbilar, så kallade fordonståg på 34,5 meter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!