Jo. Han heter faktiskt Berit, den ståtliga ungtuppen som Marianne Wåhlin har tagit med till hönsbytardagen i Motala.
– Jag är inte så bra på att könsbestämma, säger hon och skrattar.
Nu är det dags för Berit, som börjar närma sig året, att flytta hemifrån. Marianne Wåhlin skänker bort honom för hon tjänar inte pengar på sin hobby utan vill bara hitta ett kärleksfullt hem åt sin tuppkille. Snygg och kramgo är han och så gillar han barn, berättar hon.
Och visst blir det napp. Bland besökarna finns Hannah Erixon som fastnar för Berit, som genast vill sitta i famnen och bli klappad. Hemma på familjens gård finns redan 14 höns, fyra ankor och en rad andra djur.
– Jag tyckte att han var så fin. Det var på impuls, säger Hannah Erixon.
Berit är inte den enda fågeln som byter ägaren den här söndagen. Det är hårt tryck på kycklingar i olika storlekar i Camilla Högqvists trädgård i Verkstadsområdet. Det märks att höns är en trend som växer.
– Jag tror att det blir vanligare och vanligare. Överlag känns det som att folk vill kunna bli lite mer självförsörjande. Våra höns är inte speciellt dyra i drift och vi får jättemycket ägg. Vi är en stor familj så för vår del är det här toppen, säger Camilla Högqvist.
Hönsägare blev hon för fyra år sedan och nu bor en sammansvetsad flock på den rymliga villatomten.
– För mig är det familjemedlemmar, som alla våra andra djur, säger hon.
Besökarna cirklar runt försäljarnas bord och många har kommit förberedda med flyttkartonger, kattburar och transportväskor.
Ny hönsägare för dagen är Mathilda Pettersson. Sex fjäderfän har inhandlats och ska följa med hem. Där väntar en nybyggd hönsgård och ett hönshus inrett från grunden. Två månader har förberedelserna pågått och hela familjen har jobbat tillsammans med projektet.
– Jag ser fram emot att ha höns, gå ut och plocka egna ägg och ja, ha dem som familjemedlemmar och sällskapsdjur, säger Mathilda Pettersson.
Någon tidigare hönsvana har hon inte så det gäller att plugga på. Intresset har väckts främst genom sociala medier, för höns är en trend som fler och fler hakar på. I Facebookgrupper och på Instagram visar många upp både fåglar och färska ägg – och det inspirerar.
– Det är spännande. Vi tycker att det ska bli roligt, säger Mathilda Pettersson.