För drygt sex mĂ„nader sedan var det stora arbetet med att lĂ€gga nya vatten- och avloppsledningar lĂ€ngs Ăstermalmsgatan klart. Nu Ă€r det Ă„terigen dags för grĂ€vmaskinerna att rulla in pĂ„ gatan. Den hĂ€r gĂ„ngen för att ge den ett helt nytt utseende.
â Nu ska gatan fĂ„ en ny utformning och Ă„terstĂ€llas efter det stora VA-arbete som gjorts, sĂ€ger Henrik Elsehamn, projektledare pĂ„ Motala kommun.
Den första delen i arbetet Àr att grÀva ner nya regnvattenbrunnar lÀngs hela gatan. FrÄn Verkstadstorget och hela vÀgen upp till polisstationen.
â De ska fĂ„ en lite ny funktion jĂ€mfört med de befintliga. De ska leda ut regnvattnet i de gröna grĂ€s- och vĂ€xtbĂ€ddar som ska bli lĂ€ngs gatan. Det jobbet har vi börjat med nu och det sker lite punktvis lĂ€ngs med gatan.
Arbetet med att göra om sjĂ€lva gatan berĂ€knas pĂ„börjas i mĂ„nadsskiftet januari-februari. Ăven dĂ„ med start nere vid Verkstadstorget.
â Vi kommer göra det i tre etapper. I den första kommer vi gĂ„ förbi Charlottenborgskorsningen. I den andra etappen tar vi oss förbi Sporthallen och den sista blir resterande del fram till polishuset.
Planen Ă€r att arbetet ska vara fĂ€rdigt i november och dĂ„ ska Ăstermalmsgatan ha fĂ„tt ett helt nytt utseende. Gatans bredd ska minskas ner frĂ„n att idag vara drygt tio meter till sju meter och ha ett grönt strĂ„k, med planteringar och trĂ€d, mellan sig och den nya gĂ„ngbanan pĂ„ sporthallssidan. PĂ„ motsatt sida ska den befintliga gĂ„ng- och cykelbanan göras bredare.
â Ăstermalmsgatan har varit en riktig paradgata och det var syftet nĂ€r man byggde den. DĂ„ hade man genomfartstrafik och den skulle vara effektiv för att fĂ„ stora trafikmĂ€ngder genom stan och det fungerar den utmĂ€rkt till. Men nu nĂ€r vi har bron som tar den stora tunga trafiken och den stora mĂ€ngden trafik dĂ„ vill vi hellre ha en trevligare trafikmiljö, sĂ€ger Henrik Elsehamn som förklaring till att gatan nu görs om.
Under det omfattande VA-arbetet stĂ€ngdes Ăstermalmsgatan av i perioder och trafiken ledes om till alternativa vĂ€gar. Bland annat via Industrigatan.
Kommer det bli sÄ nu ocksÄ?
â Det ska vi försöka undvika i sĂ„ stor utstrĂ€ckning som möjligt. Den entreprenör som hjĂ€lper oss med det hĂ€r har som huvudspĂ„r att man ska kunna ha trafiken igĂ„ng pĂ„ gatan pĂ„ hela tiden. Den kommer pĂ„verkas naturligtvis men den ska kunna flyta pĂ„ hela tiden.