Även busshållplatsen där bussarna vänder användes som parkering under klassfotbollen. Flera gånger ropades uppmaningar ut i högtalarna om att bilister skulle flytta sina bilar.
Trots det hände inget.
– Vi har försökt styra upp så att vi kan få ut optimalt av de platser vi har, men sen tar folk lagen i egna händer och parkerar galet. En del parkerar respektlöst där det passar dem, utan att tänka på busstrafik eller större fordon som kan behöva ta sig fram, säger Peter Bengtsson, ansvarig för klassfotbollen på Borens IK.
Han berättar att det fanns två fotbollsplaner där de får in cirka 500 fordon. Utöver det fanns plats för ett 60-tal bilar på en yta mellan Borensvägen och fotbollsplanen. Bilister har även haft möjlighet att stå vid skolan och på gator inne i bostadsområdet.
Parkeringen längst bort hade platser kvar.
– Det hade absolut kommit in några till där, men det stora problemet är att man är för bekväm. Kan man gå några hundra meter så finns det platser, säger Bengtsson.
Det hotades med bärgning i lördags, blev det något av det?
– Nej. Vi sa så för att försöka få fart på bilägarna, men det hände inte så mycket. Men hade Östgötatrafiken hört av sig så kanske det blivit aktuellt att kontakta polisen för att få bort bilarna.
För att försöka lösa parkeringsbristen har de bland annat lagt matcherna så att en del spelat klart på förmiddagen, medan andra börjar på eftermiddagen. De uppmanar också att man ska cykla eller gå om man kan.
Samtidigt växer arrangemanget och han räknar med ännu fler anmälda lag nästa år.
– Kommer det fler hit från Mjölby och Skänninge så cyklar de förmodligen inte. Så problemen kommer växa om klassfotbollen växer, säger Bengtsson.
Dan Bernström, enhetschef projekt och underhåll på Motala kommun, menar att kommunen försöker lösa parkeringssituationen i vanliga fall, men det är svårt vid så här stora arrangemang.
Var det någon som bötfällde bilar i lördags?
– Vi har ju en upphandlad bevakning, men vi beställde inte någon utökad bevakning under klassfotbollen.
Skulle ni kunna göra det för att få bukt med problemet?
– Det är klart man kan, men det är en avvägning. Vi får mycket kritik om vi gör det vid sådana här tillfällen, så det skulle vara om det blivit en ren oegentlighet som direkt påverkar framkomligheten för blåljuspersonal.