Planen: Nu kan husen bli verklighet

Förra gÄngen blev det stora protester. Men skam den som ger sig. Nu Äterupptar kommunen bostadsplanerna i Bromma och DjurkÀlla.

Attraktivt lÀge. BrommaomrÄdet skulle kunna bli Motalas nÀsta bostadsomrÄden.

Attraktivt lÀge. BrommaomrÄdet skulle kunna bli Motalas nÀsta bostadsomrÄden.

Foto: Anders Rörby

Motala2016-10-29 08:15

2008 arbetade kommunen med att ta fram ett detaljplaneprogram som skulle möjliggöra 350 nya bostÀder i omrÄdet runt Bromma, E-lux friluftsomrÄde, KÀrsbyÄn och DjurkÀlla. Men planerna lades pÄ is, bland annat eftersom reaktionerna frÄn nÀrboende blev massiva, samt för att man inte lyckades komma överens med Trafikverket om en anslutning till omrÄdet frÄn riksvÀg 50.

40-tal villor

Men skam den som ger sig. Nu Äterupptar kommunen arbetet med planerna. Tanken den hÀr gÄngen Àr att börja med omrÄdet kring DjurkÀlla.

– I första skedet handlar det om ett 40-tal villor, men ocksĂ„ om att man skulle kunna omvandla befintliga fritidshus till permanenta bostĂ€der, sĂ€ger kommunalrĂ„d Camilla Egberth (S).

2008 var det stora protester, men i dagslÀget upplever hon att tongÄngarna Àr mer positiva. Framför allt politiskt.

– Det Ă€r jĂ€tteroligt att man kommer igĂ„ng, sĂ€ger hon.

Ingen grÀddhylla

Kollegan i kommunstyrelsen, Kerstin Lundberg (V), pÄtalar att det Àr ett mycket attraktivt lÀge, men att det inte Àr frÄgan om att bygga nÄgon grÀddhylla.

– Nej, vi önskar att det blir blandad bebyggelse med bĂ„de flerbostadshus och villor, sĂ€ger hon.

I arbetet med planerna ingÄr ocksÄ att titta pÄ anslutningar till och frÄn omrÄdet. I de tankar som finns ingÄr en naturskön cykelvÀg mellan Bromma och centrala Motala.

– Sedan tittar man ocksĂ„ pĂ„ en mer höghastighetscykelvĂ€g lĂ€ngs riksvĂ€g 50 och in, sĂ€ger Camilla Egberth.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om