Som vi tidigare har berÀttat kostar det den hÀr sommaren 90 kronor att parkera pÄ LindgÄrdens Parkering, Vildmarkens parkering och parkeringen vid tennisplanerna, mellan 8-16, oavsett hur kort tid du stÄr.
FrÀmsta skÀlet till den nya taxan Àr att man vill minska söktrafiken menar Martin GrÀndÄs (S), 2:e vice ordförande i samhÀllsbyggnadsnÀmnden i Motala kommun. Förhoppningen Àr att det dagtid bara ska komma bilar som tÀnker stÄ parkerade en heldag.
Om det fördes samtal om hur en Àndrad taxa skulle kunna pÄverka verksamheterna i Varamon, innan beslutet togs, vet han inte.
â Den diskussionen hade man nog innan jag kom med i samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden.
Han tÀnker att de troligen resonerat som i andra liknande lÀgen, att det finns andra möjligheter att parkera nÀra verksamheterna och att det Àr avstÄnd som de flesta klarar av att gÄ.
Detta Àr som sagt det första Äret med den nya taxan, hur det blir till nÀsta Är ÄterstÄr att se. Kommunen ska utvÀrdera, menar GrÀndÄs.
â De reaktioner man har fĂ„tt Ă€r att det vart lite dĂ„lig information kring det hĂ€r. Folk har Ă„kt ner och stĂ€llt sig nĂ„gra timmar och sen inte tĂ€nkt pĂ„ att det blir den hĂ€r högre summan.
Efter att kommunen fick reda pÄ detta kompletterades de ordinarie skyltarna med tillfÀlliga förtydligande lappar om den nya taxan. Det har dock inte kommit in nÄgra officiella klagomÄl till kommunen, vad han har hört.
Huruvida det ska göras nÄgot mer förtydligande eller ej kan han inte svara pÄ.
â Det Ă€r vĂ€l en sĂ„dan grej man fĂ„r utvĂ€rdera med efter den hĂ€r sommaren. Det gör vi politiker tillsammans med tjĂ€nstepersonerna nĂ€r man ser hur sommaren har varit.
Hur ska kommunen fÄ ut den hÀr informationen? Vad det kostar och var, och sÄ vidare.
â Vi har diskuterat det hĂ€r tidigare ocksĂ„ och det Ă€r en svĂ„r nöt att knĂ€cka. Gör man det digitalt kan man alltid gĂ„ ut med information, men alla har inte tillgĂ„ng till den digitala informationen, sĂ€ger Martin GrĂ€ndĂ„s och fortsĂ€tter:
â Skyltar Ă€r ett sĂ€tt, Ă€ven om det blir mycket skyltning. Det Ă€r det vi fĂ„r utvĂ€rdera lĂ€ngre fram, var Ă€r en balans med skyltar, information, var ska de sitta â för de behöver sitta innan besökarna kommer ner lĂ€ngst ner. Det Ă€r en svĂ„r balansgĂ„ng vi fĂ„r titta pĂ„ efterĂ„t.