Idén har nÀmnts dÄ och dÄ genom Ären. TÀnk om man kunde bygga en lÄng brygga eller pir i Varamon. TÀnk om det kunde angöra bÄtar dÀr. TÀnk om man kunde locka turister vattenvÀgen till den stora badviken. Men det har landat just i ett "tÀnk om". Nu tÀnker politikerna om.
â Vi vet att det finns ett behov av att renovera brandbryggan som finns i dag. Vi tycker att man skulle kunna utvidga den. Vi vill se en brygga som strĂ€cker sig lĂ€ngre ut i Varamon med möjlighet för bĂ„tar att angöra. Vi tror att det skulle vara fantastiskt att kunna koppla ihop hamnen och Varamon sĂ„ att man kan ta sig dit med bĂ„t, sĂ€ger kommunalrĂ„d Mark Henriksson (M).
Kommunstyrelsen har dÀrför bestÀllt en behovsanalys och en förstudie av ett sÄdant projekt. Vad det skulle kosta, nÀr det skulle kunna bli verklighet och om det ens Àr möjligt vet man inte förrÀn materialet Àr klart.
â Vi har gett ganska öppna ramar, men intentionen Ă€r att skapa möjlighet för besökare att komma vattenvĂ€gen, att skapa bĂ€ttre badmöjligheter med en brygga som gĂ„r lĂ€ngre ut och att titta pĂ„ hur man tillgĂ€ngliggör den sĂ„ att alla medborgare kan anvĂ€nda bryggan, sĂ€ger Mark Henriksson.
Att det inte Àr ett helt enkelt förslag att sjösÀtta Àr man medvetna om. VÀttern Àr Natura2000-omrÄde och riksintresse vilket innebÀr att exempelvis lÀnsstyrelsen sannolikhet kommer att ha Äsikter.
â Bland Motalaborna vet jag inte om det Ă€r nĂ„gon som skulle tycka att det hĂ€r Ă€r en dĂ„lig idĂ©. Det fĂ„r vi ju se nĂ€r vi arbetar fram projektet. Och det kan ju alltid finnas utrymme för överklaganden och annat, sĂ€ger Mark Henriksson och Ă€r tydlig med att man Ă€r flexibel med att göra justeringar utifrĂ„n synpunkter som kommer in.
Han fortsÀtter:
â Det Ă€r nog olika svĂ„rt att fĂ„ igenom en cementpir, en trĂ€pir eller en pir av flytbryggor.
Varamon Àr grund. Hur lÄng skulle bryggan vara?
â Det fĂ„r man ta reda pĂ„. Men jag tror att det kommer att bli ganska lĂ„ngt ut. SĂ€kerligen 200 meter, sĂ€ger Mark Henriksson.
TĂ€nker ni muddra?
â Vi har inte satt nĂ„gon projektbudget utan bett att fĂ„ olika alternativ. Muddring kĂ€nns ganska lĂ„ngt bort och dĂ„ blir det nog Ă€nnu fler myndigheter som behöver kopplas in. Det Ă€r inte ett förstahandsalternativ, men vi lĂ€mnar dörrarna öppna, sĂ€ger han.
Politikerna drömmer ivÀg. TÀnk en taxibÄt som gÄr mellan hamnen och Varamon. TÀnk om det kan engagera unga entreprenörer spÄnar Mark Henriksson. TÀnk en glassbÄt ankrad vid bryggan, flikar Marcus Lejonqvist (SD) in och Elias Georges (S) ser framför sig fikande familjer.
â Det finns en himla potential i det hĂ€r. Det tror jag att mĂ„nga skulle uppskatta, sĂ€ger Mark Henriksson.
Ăven om man hoppas ha en majoritet av Motalaborna med sig pĂ„ förslaget sĂ„ finns inte politisk enighet. Centern sĂ€ger nej.
â Det har funnits problem i Varamon med bĂ„de bĂ„tar och jetski som kommit nĂ€ra de badande. DĂ€rför finns en lokal ordningsföreskrift om att de inte fĂ„r komma nĂ€rmare stranden Ă€n 300 meter. Antingen mĂ„ste man dĂ„ bygga en brygga som Ă€r nĂ€stan en halv kilometer eller acceptera att det blir en situation som kan vara potentiellt farligt, sĂ€ger Maria Persdotter (C) och menar att nĂ€r partiet redan nu kĂ€nner sĂ„ vill de inte stĂ€lla sig bakom en förstudie.
S backar idén i dagslÀget, men vill inte sÀtta ner foten Àn.
â Men det Ă€r klart att vi ska titta pĂ„ det. Det Ă€r en spĂ€nnande idĂ©, sĂ€ger Elias Georges.