Riksväg 34 byggs om till 2020

Den nya sträckningen av riksväg 34 mellan Motala och Borensberg ska vara klar 2020. Enligt Trafikverket startar bygget nästa år till en kostnad av 128 miljoner. Totalentreprenör blir NCC.

KLAR 2020. Ungefär från här, vid det så kallade Björkakorset vid Ervasteby, läggs väg 34 om i en mera nordlig sträckning.

KLAR 2020. Ungefär från här, vid det så kallade Björkakorset vid Ervasteby, läggs väg 34 om i en mera nordlig sträckning.

Foto: Ulla Melkersson Gedda

MOTALA2017-12-01 12:00

Omläggningen ska ske från Ervasteby och fram till Borensbergs förbifart. Det innebär en ny sträckning över nio kilometer som kommer att dras norr om den nuvarande utmed Boren.

Planerna har funnits sedan början av 2000-talet med ambitionen att skapa en genomgående bredare väg för att minska olycksrisken. Den nuvarande sträckningen är också på flera ställen dragen nära bebyggelse.

– Hela sträckan Motala-Borensberg kommer nu att bli separerad med mitträcke och 2+1-körfält, säger Trafikverkets projektledare Lisa Herland.

Projektet till den regionala vägplanen och pengarna har nu anslagits av Region Östergötland. Riksväg 34 bedöms här utgöra viktig förbindelse mellan Motala och Linköping med en daglig trafik med cirka 5 000 fordon.

Med den nya dragningen beräknas restiden mellan Motala och Linköping kortas när det milslånga avsnittet dimensioneras för en maxhastighet av 100 km/timmen.

För totalentreprenören NCC är ordern värd 128 miljoner kronor. I uppdraget ingår även att bredda en kilometer av den befintliga vägen. Företaget äger nu planeringen och själva grävandet ska komma igång nästa år. Området norr om Kristbergskyrka måste dock undantas till dess att det finns en lagakraftvunnen vattendom för en omläggning av Prästgårdsbäcken.

För jordbrukstransporter och det rörliga friluftslivets behov kommer den nya vägen att gå över fyra väg- eller gång- och cykeltunnlar.

NYA VÄG 34

Sträckan mellan Ervasteby och Borensberg är cirka nio kilometer, har idag låg standard och är olycksdrabbad. Varje dygn färdas cirka 5 000 fordon på vägen.

Vägen är smal, 7,5 meter, och går genom områden med bebyggelse nära vägen.

Många anslutande vägar samt backkrön med dålig sikt.

Det finns få möjligheter att köra om.

De oskyddade trafikanterna extra utsatta för fara eftersom cykelväg saknas.

Mål för projektet

Minska antalet olyckor.

Förkorta restiden Motala-Borensberg-Linköpng.

Förbättra framkomligheten för alla trafikanter.

Göra det möjligt att skapa handikappanpassade hållplatser för kollektivtrafiken.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!