Omläggningen ska ske från Ervasteby och fram till Borensbergs förbifart. Det innebär en ny sträckning över nio kilometer som kommer att dras norr om den nuvarande utmed Boren.
Planerna har funnits sedan början av 2000-talet med ambitionen att skapa en genomgående bredare väg för att minska olycksrisken. Den nuvarande sträckningen är också på flera ställen dragen nära bebyggelse.
– Hela sträckan Motala-Borensberg kommer nu att bli separerad med mitträcke och 2+1-körfält, säger Trafikverkets projektledare Lisa Herland.
Projektet till den regionala vägplanen och pengarna har nu anslagits av Region Östergötland. Riksväg 34 bedöms här utgöra viktig förbindelse mellan Motala och Linköping med en daglig trafik med cirka 5 000 fordon.
Med den nya dragningen beräknas restiden mellan Motala och Linköping kortas när det milslånga avsnittet dimensioneras för en maxhastighet av 100 km/timmen.
För totalentreprenören NCC är ordern värd 128 miljoner kronor. I uppdraget ingår även att bredda en kilometer av den befintliga vägen. Företaget äger nu planeringen och själva grävandet ska komma igång nästa år. Området norr om Kristbergskyrka måste dock undantas till dess att det finns en lagakraftvunnen vattendom för en omläggning av Prästgårdsbäcken.
För jordbrukstransporter och det rörliga friluftslivets behov kommer den nya vägen att gå över fyra väg- eller gång- och cykeltunnlar.