Han är på plats i Nykyrka några dagar innan övertagandet ska ske. Med ett fast handslag och brett leende tar han emot i butiken och visar in i fikarummet som för tillfället är ledigt.
Simon Källman är smålänning från Mullsjö. Redan som tonåring började han sommarjobba inom Ica på hemorten. Efter studenten, på naturvetenskaplig linje, fortsatte han jobba med livsmedel och successivt växte ett intresse fram, att få jobba som företagare.
– Det har alltid lockat, säger Simon som satte upp ett mål att äga sin första butik innan han fyllde 27. Det gick i lås när han tog över Ica Nära i Ryssby.
I år fyller han 30 och satsar på ny verksamhet i Östergötland, vilket kommer att innebära att han lämnar Småland för att helt fokusera på nyförvärvet i Nykyrka. I dagarna flyttar han, sambon och en bebis på tio månader till Motala.
– Det verkar väldigt trevligt här, både i Nykyrka och i Motala, med närheten till Vättern.
Företagande finns i släkten, på mormoderns sida, som också jobbade i butik ända fram till att hon fyllde 79, för tio år sedan.
– Vi snackar mycket Ica. Det är mest härligt att prata med någon som vet vad jobbet innebär.
Någon större oro verkar han inte känna inför att ta över en mindre landsbygdsbutik. Men han är väl medveten om konkurrensen från de större matkedjorna.
– Den utmaningen är ständigt överhängande och man måste ge kunder anledning att komma till oss. Det vi kan fajtas med är den personliga servicen och en annan personlig touch, det är det många som värdesätter.
Samtidigt som han är tydlig med att han vill förvalta butikens arv, behövs också förändringar, tror Simon. Han pratar mycket om "kunderbjudandet". Det, säger han, innefattar allt från sortiment och tillgänglighet till pris och hur butiken ser ut både visuellt och servicemässigt.
– Jag har en plan under kommande år.
Men hur den ser ut vill Simon inte avslöja just nu.
Verksamheten har omkring tio anställda. De har alla erbjudits att stanna kvar. Simon hoppas också att hans egenskaper som ledare ska leda till en positiv utveckling av butiken på orten.
– Man måste vara ödmjuk och lyhörd. Är man inte det blir man inte särskilt omtyckt eller långvarig, tror han.
Simon säger att grunden för hans handlarskap är att lyssna in erfarna medarbetare, som har koll på butiken och kunderna.
För att lyckas tror han även att det är viktigt att inte bli för bekväm eller tappa fart. Simon säger att det hela tiden gäller att fortsätta utveckla saker och ting.
Han kommer heller inte göra avkall på livsmedel som är egenproducerade i butiken och som blivit lite av ett signum, exempelvis spickekorven. Charkdisken, säger han, är en plats som inte får tullas på.
– Det är hjärtat i butiken.
Simon Källman hoppas även kunna erbjuda vissa lokalproducerade varor och han har redan varit i kontakt med flera aktörer i kommunen, berättar han.
Pernilla Axén, har under många år drivit lanthandeln tillsammans med sin bror Magnus. Hon säger att det känns lite vemodigt att verksamheten inte längre kommer att leva vidare i släkten, som den gjort sedan 1870-talet. Samtidigt förklarar hon att beslutet att sälja är något som vuxit fram under en längre tid. Att det varit en process för syskonen.
– Det känns bra med Simon. Vi önskar honom lycka till, säger Pernilla och tillägger att hon nu längtar efter semester och fler promenader med hunden.