Region Ăstergötland har tagit fram för hur man ser pĂ„ den framtida tillgĂ„ngen pĂ„ kollektivtrafik i lĂ€net. Tidsperspektivet strĂ€cker sig till Ă„r 2030 och förslaget Ă€r nu ute pĂ„ remiss hos bland annat kommunerna.
I Motala har kommunstyrelsen gÄtt igenom planen och har dÄ en del synpunkter, framför allt gÀllande kommunikationerna norrut.
â I planen finns ett stort fokus pĂ„ kommunikationerna norrut mot Stockholm, men inte sĂ€rskilt mycket om kommunikationerna mot Ărebro. Men om vi frĂ„n Motala ska Ă„ka norrut sĂ„ gĂ„r ju de flesta tĂ„gen via Hallsberg och inte Linköping. Det perspektivet glöms bort, sĂ€ger kommunalrĂ„d Annelie AlmĂ©rus (M).
I kommunens svar pÄtalar man Àn en gÄng att man önskar ett tÄgstopp i GodegÄrd.
â Det Ă€r ett pĂ„pekande som vi fĂ„r göra Ă„terkommande, sĂ€ger Annelie AlmĂ©rus.
Hur har ni upplevt responsens nÀr ni lyft de hÀr frÄgorna?
â Vi kĂ€nner att vi behöver pĂ„peka det hĂ€r om och om igen. VĂ„ra kommunikationer norrut glöms lite bort och Ă€r inte sĂ„ prioriterad, sĂ€ger Annelie AlmĂ©rus och fortsĂ€tter:
â Det vi kan göra Ă€r att fortsĂ€tta att tydligt pĂ„tala vilka positiva effekter som vi ser av en förbĂ€ttrad förbindelse norrut och ett tĂ„gstopp i GodegĂ„rd.
Julie Tran (C), ordförande i regionens trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnd, menar att frÄgan nu handlar om framtiden för kollektivtrafiken och inte om den exakta trafikeringen av tÄg. Den diskussionen har dock regionen nyligen behandlat i sin mÄlbild för 2040.
â Dokumentet om kollektivtrafikförsörjningen gĂ€ller till 2030, men sedan har vi ocksĂ„ tittat pĂ„ ett lĂ€ngre perspektiv för tĂ„gtrafiken nĂ€r OstlĂ€nken Ă€r pĂ„ plats. DĂ€r ser vi nu för första gĂ„ngen potentialen för utökat utbud mot Hallsberg och Ărebro i och med dubbelspĂ„ret. Det anser vi kan motivera trafik omkring minst en gĂ„ng i timmen, sĂ€ger hon.
NÄgot tÄgstopp i GodegÄrd tror man dock inte pÄ.
â Ur ett regionalt perspektiv Ă€r underlaget för litet, sĂ€ger hon.
Kommunen anser att ni har för stort fokus pĂ„ Stockholmsförbindelsen via Linköping/Norrköping. Ăr det sĂ„?
â Vi ser en stark koppling mot Stockholm eftersom vi ser den största arbetspendlingen dĂ€r, sĂ€ger Julie Tran.
För Motalaborna gÄr ju pendlingen till Stockholm via Hallsberg. Har ni med det?
â Jag Ă€r inte sĂ„ insatt i det exakta restalet, men en förbĂ€ttrad förbindelse Motala-Hallsberg gynnar ju dem. Fast dĂ„ skulle inte ett extra stopp i GodegĂ„rd gynna dem eftersom restiden förlĂ€ngs, sĂ€ger hon.