Svaret: Regionen glömmer hur Motalaborna Äker norrut

Regionen har sett över sin framtida trafikförsörjning, men Motala tycker att förbindelsen norrut mot Örebro glöms bort.

Region Östergötland har tagit fram för hur man ser pĂ„ den framtida tillgĂ„ngen pĂ„ kollektivtrafik i lĂ€net.

Region Östergötland har tagit fram för hur man ser pĂ„ den framtida tillgĂ„ngen pĂ„ kollektivtrafik i lĂ€net.

Foto: Adam Ihse/TT

Motala2020-06-23 20:00

Region Östergötland har tagit fram för hur man ser pĂ„ den framtida tillgĂ„ngen pĂ„ kollektivtrafik i lĂ€net. Tidsperspektivet strĂ€cker sig till Ă„r 2030 och förslaget Ă€r nu ute pĂ„ remiss hos bland annat kommunerna.

I Motala har kommunstyrelsen gÄtt igenom planen och har dÄ en del synpunkter, framför allt gÀllande kommunikationerna norrut.

– I planen finns ett stort fokus pĂ„ kommunikationerna norrut mot Stockholm, men inte sĂ€rskilt mycket om kommunikationerna mot Örebro. Men om vi frĂ„n Motala ska Ă„ka norrut sĂ„ gĂ„r ju de flesta tĂ„gen via Hallsberg och inte Linköping. Det perspektivet glöms bort, sĂ€ger kommunalrĂ„d Annelie AlmĂ©rus (M).

I kommunens svar pÄtalar man Àn en gÄng att man önskar ett tÄgstopp i GodegÄrd.

– Det Ă€r ett pĂ„pekande som vi fĂ„r göra Ă„terkommande, sĂ€ger Annelie AlmĂ©rus.

Hur har ni upplevt responsens nÀr ni lyft de hÀr frÄgorna?

– Vi kĂ€nner att vi behöver pĂ„peka det hĂ€r om och om igen. VĂ„ra kommunikationer norrut glöms lite bort och Ă€r inte sĂ„ prioriterad, sĂ€ger Annelie AlmĂ©rus och fortsĂ€tter:

– Det vi kan göra Ă€r att fortsĂ€tta att tydligt pĂ„tala vilka positiva effekter som vi ser av en förbĂ€ttrad förbindelse norrut och ett tĂ„gstopp i GodegĂ„rd.

Julie Tran (C), ordförande i regionens trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnd, menar att frÄgan nu handlar om framtiden för kollektivtrafiken och inte om den exakta trafikeringen av tÄg. Den diskussionen har dock regionen nyligen behandlat i sin mÄlbild för 2040.

– Dokumentet om kollektivtrafikförsörjningen gĂ€ller till 2030, men sedan har vi ocksĂ„ tittat pĂ„ ett lĂ€ngre perspektiv för tĂ„gtrafiken nĂ€r OstlĂ€nken Ă€r pĂ„ plats. DĂ€r ser vi nu för första gĂ„ngen potentialen för utökat utbud mot Hallsberg och Örebro i och med dubbelspĂ„ret. Det anser vi kan motivera trafik omkring minst en gĂ„ng i timmen, sĂ€ger hon.

NÄgot tÄgstopp i GodegÄrd tror man dock inte pÄ.

– Ur ett regionalt perspektiv Ă€r underlaget för litet, sĂ€ger hon.

Kommunen anser att ni har för stort fokus pĂ„ Stockholmsförbindelsen via Linköping/Norrköping. Är det sĂ„?

– Vi ser en stark koppling mot Stockholm eftersom vi ser den största arbetspendlingen dĂ€r, sĂ€ger Julie Tran.

För Motalaborna gÄr ju pendlingen till Stockholm via Hallsberg. Har ni med det?

– Jag Ă€r inte sĂ„ insatt i det exakta restalet, men en förbĂ€ttrad förbindelse Motala-Hallsberg gynnar ju dem. Fast dĂ„ skulle inte ett extra stopp i GodegĂ„rd gynna dem eftersom restiden förlĂ€ngs, sĂ€ger hon.

Karta: GodegÄrd
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!