"Systemet betedde sig på ett sätt som vi inte var beredda på"

Östgötatrafiken medger att det finns fler tekniska utmaningar i det nya bokningssystemet än vad man väntat sig. Arbete att åtgärda telefonköer, förkortade körpass och flytande raster, pågår.

Camilla Jansson, avdelningschef för Östgötatrafikens beställningstrafik, medger att det finns tekniska problem i det nya bokningssystemet, som man nu jobbar med för att åtgärda.

Camilla Jansson, avdelningschef för Östgötatrafikens beställningstrafik, medger att det finns tekniska problem i det nya bokningssystemet, som man nu jobbar med för att åtgärda.

Foto: Pressbild

Motala2024-04-19 08:00

Nyheten i korthet

  • Östgötatrafiken bekräftar att det nya bokningssystemet har fler tekniska problem än förväntat, inklusive långa telefonköer och ändrade restider.
  • Avdelningschefen för beställningstrafiken, Camilla Jansson, säger att de arbetar för att lösa problemen och att förkortade körtider för chaufförerna inte beror på besparingsskäl, utan tekniska problem i ett kartverktyg.

Camilla Jansson är avdelningschef för beställningstrafiken som har mellan 5 400–6 000 resor per dag.

– Jag kan inte annat än bekräfta att det är långa kötider men vi kan se att de rört sig neråt från cirka en timme till ungefär 20 minuter. Men på våra normala kötider är vi inte.

Vad är normal kötid?

– Vi brukar ligga runt fem minuter, så det är en bra bit kvar.

Kunder har ifrågasatt att man behöver en app för att kunna se sina bokade resor, om man inte kommer fram i telefonkön?

– Vi är glada att vi kan erbjuda en så pass bra app där man kan se sin bil i karta, för det kunde vi inte i vårt förra system. Många har efterfrågat att själva kunna se var bilen är och göra sina bokningar. Vi har fortfarande kvar vår beställningscentral för dem som kanske inte kan eller vill det, eller hellre vill ha den personliga kontakten. Appen är ett komplement.

Om att kunders resor förskjutits i det nya systemet säger Camilla Jansson:

– Det beklagligt när tider flyttas utan att kunden får reda på det. Det är inte tänkt att det ska vara så och vi håller på att kika på det så det inte blir så framöver.

Varför det ändå skett vet hon inte i nuläget.

– Systemet betedde sig på ett sätt som vi själva inte var beredda på.

Jansson förklarar att Östgötatrafiken jobbar med både fasta och rörliga bokningar, beroende på kundgrupp. Och det är de rörliga turerna, där man har en "önskad tid", som drabbats.

Kunder har uppgett att de upplever chaufförerna som mer stressade, hur tänker du om det?

– Det är jättetråkigt om de känner sig stressade, men jag har en förståelse att det kan vara så. På samma sätt som det varit besvärligt för kunderna har även förarna hamnat i en besvärlig situation då och då. Exempelvis när ett fordon ska vara på två skilda orter samma tid eller bara med ett par minuter emellan, det är förstås fel.  Vi kan se att när det är mellan två kommuner så har det varit något fel med avståndsberäkningarna och det som är lite lurigt är att det inte är alltid, bara ibland.

Enligt Jansson jobbar man med något som heter Open street map0 gällande körtiderna. Ett verktyg som många moderna system tillämpar, menar hon.

– Men varför den håller på så här mellan olika orter är en fråga som vi håller på och felsöker just nu. Vi har inte gjort något aktivt för att korta ner körtiderna.

Det handlar alltså inte om någon form av besparingsskäl?

– Nej, absolut inte. 

Chaufförer saknar även serviceutrymme, hävdar de?

– Det är uppenbart att det finns fel i geografin som vi försöker komma tillrätta med. Servicetiderna har vi inte ändrat över huvud taget. Vi har varken dragit ner eller skruvat upp tiderna. Körning och servicetider ligger i separata block.

Kan chaufförerna räkna med en ändring?

– Ja vi jobbar hela tiden för att komma tillrätta med felen som vi hittat. För det gagnar ingen att folk kommer för sent och att förare inte hinner, så vill ingen ha det.

Är det rimligt att raster förskjuts med kort varsel?

– Nej. Framför allt inte att de flyttas flera gånger samma dag, som vi vet att några råkat ut för. Där tror vi att vi har hittat en rättning. Sedan ska jag också säga att rasten ska kunna röra sig något för att man ska kunna få bra samplaneringar. Men det är inte tänkt att den ska flyttas och flyttas. Nu är det vårt fokusområde att få till dem, så det hoppas jag att man ser snart, säger Camilla Jansson.                                                                                                                                             

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!