Thomas Elg har alltid gillat att meka. Han köpte sin första bil när han var 16 år, en Volvo 240. Han grejade med under några år så den stod klar lagom tills han fick körkort som 18-åring.
– Jag har alltid gillat att arbeta med händerna och vara kreativ. Att ha ett stillasittande arbete är inget som passar mig.
Sedan 17 år tillbaka driver han sin egna bilverkstad Bil o motortjänst i Motala.
Hur är det att arbeta som bilmekaniker?
– Det är ett väldigt varierande arbete. Den ena dagen är inte den andra lik och det är kul att det är så varierande.
Vad är det mest udda du råkat ut för på din verkstad?
– Jag har fått in bilar som luktar väldigt illa och hittat både ruttna kräftor, snuspåsar och blöjor liggandes i bilarna som kunderna lämnar in till mig. När jag skulle laga en bil var jag tvungen att vara i bagageutrymmet för att komma åt och där låg det ruttna kräftor som stank något så fruktansvärd. Jag var tvungen att ha alla fyra bildörrar öppna och sätta på en fläkt, men det räckte inte utan jag fick även ta på mig en gasmask.
– Då undrar man hur människan kan åka omkring med det i bilen, men man kanske vänjer sig vid lukten.
Ibland kommer det kunder som har med sig reservdelar de köpt själva.
– Men då förklarar jag tydligt att det inte går på garantin om en sådan reservdel går sönder, eftersom det inte är reservdelar jag har köpt in för att laga bilen. Snålhet kan ibland bli dyrare när man vill komma undan billigt.
När har du som mest att göra?
– Under däcksäsongen. När det rullar på bra skiftar jag däck på under tio minuter per bil, men det är inte alltid så smidigt. Det händer att folk inte vet var de har sin låshylsa och då måste jag kontakta dem och se om de vet var den är. Det händer även att en del kör med dubbfria vinterdäck i flera år och då kan det kärva rejält när jag ska ta bort dem.
Varje sommar kommer det turister till Thomas som har fått fel på sina bilar. De är ofta stressade och vill snabbt vidare.
– Jag försöker hjälpa till så gott jag kan för det är ju inte kul för dem när bilen går sönder i ett annat land. Det rör sig ofta om punktering och det brukar jag kunna fixa snabbt till dem. Men det har hänt att de kört i ett så kallat potthål och krökt styrstången så jag måste vänta in en reservdel. Då kan de behöva lämna bilen några dagar hos mig och det är ju aldrig kul.
Det händer även ibland att Thomas får in bilar där kunden har ringt och sagt att något inte fungerar på bilen. Men när Thomas kikar på den ser han inget fel alls.
– Det kan vara så enkla saker som att kunden säger att elhissen inte fungerar och när jag kollar ser jag att den är barnsäkrad.
Har du mycket jobb i samband med att folk besiktigar sina bilar?
– Ja, det är vanligt att folk kommer till mig med sina besiktningspapper i handen och vill ha hjälp. Många tror att de kan få hjälp samma dag bara för jag är en liten verkstad, men tyvärr är det inte så. Normalt har jag två veckors väntetid och de flesta har förståelse för det. Men jag försöker ha en lucka varje dag för just akuta grejer, exempelvis om en bil kommer på bärgare.
Händer det att folk vill pruta?
– Ja, det händer. Oftast innan jag ska göra jobbet när jag ger dem ett kostnadsförslag. Då kan de fråga om jag kan göra något på priset.
Vad svarar du då?
– Jag säger alltid nej.
Händer det att kunderna blir väldigt tacksamma när du hjälpt dem akut?
– Ja, absolut. Det händer att de kommer med kaffebröd för att visa sin tacksamhet lite extra.