Klassen deltar i tidningsveckan, som Àr ett initiativ frÄn Mediekompass. Dagen inleds lugnt med musik, och drar sen sÄ sakteliga i gÄng. LÀrare Emma Grenestam hÄller upp ett exemplar av MVT, och berÀttar kort om tryckfrihet och yttrandefrihet.
â Det Ă€r inte alla barn som lĂ€st en dagstidning, berĂ€ttar hon.
Klassen fÄr se en film som bland annat beskriver vad journalister gör. Den innehÄller mÄnga svÄra ord, men Emma pausar löpande och förklarar. FrÄgorna som sen tas upp Àr mÄnga. Vad Àr media?
â KĂ€lla till information, konstaterar Emma, och frĂ„gar barnen var man kan fĂ„ detta.
Sociala medier Ă€r det som kommer upp först: âTiktokâ, âInstagramâ, âTwitterâ, svarar nĂ„gra av eleverna. âTidningarâ, âradioâ och tv-programmet lilla aktuellt tas upp.
De som deltar i tidningsveckan fÄr klassuppsÀttningar av sin lokala tidning. Ett sorl och blÀddrande sÀtter igÄng nÀr MVT delas ut. Barnen fÄr i uppgift att kolla vad den innehÄller.
MĂ„nga hittar elevassistenten Simon pĂ„ en liten bild â han brukar vara med ofta.
â Han spelar i Maif, förklarar Emma.
OcksĂ„ en artikel om Squidgames fĂ„ngar mĂ„ngas intresse. âSquidgames fĂ„r kritikâ lĂ€ser en av klassens tjejer.
Senare kommer klassen bland annat att gÄ igenom vad en artikel Àr, och under fredagen ska de fokusera pÄ kÀllkritik.
â Det Ă€r vĂ€ldigt kul nĂ€r de fĂ„r se vad som finns i en tidning, och att det handlar om det som hĂ€nder hĂ€r, sĂ€ger Emma Grenestam.