Tvist om dyrt massagebadkar

Kvinnan skickade in en videoinspelning som visade felet på det nyinköpta badkaret men företaget vidtog inga åtgärder. Hon vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Foto: Sofia Mårtensson/genre

Motala2016-11-16 21:14

Förra vintern beställde en kvinna bosatt i Motala kommun ett massagebadkar för drygt 13 000 kronor. Omkring åtta månader senare upptäcker hon att en del i utrustningen gått sönder varpå hon reklamerar skadan till företaget. De vill då att hon skickar in en videoinspelning som visar felet. Men företaget agerar inte, trots inspelningen, framgår av anmälan till ARN. När skälig tid för avhjälpande gått ut begär hon ny leverans alternativt hävning av köpet.

Av företagets redogörelse framgår att de inte ska ha fått den information som de i sin tur efterfrågat för att kunna kontakta leverantören angående en ny luftpump till badkaret.

I sitt beslut skriver ARN att de uppfattat parterna eniga om att badkaret är felaktigt. Det är dock inte av sådan karaktär att kvinnan får häva köpet. Däremot är rekommendationen att företaget snarast möjligt avhjälper felet, eller levererar ett nytt badkar till kvinnan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om