Ville stänga hela Motalabron – båten var för hög

Den klassiska segelbåten Princess Svanevit väckte uppmärksamhet när den anlände till Motala på tisdagseftermiddagen. Båten är 22 meter lång, har ett djupgående på 2,7 meter och masten är hela 27,5 meter hög.
– Det har varit en hel del logistik under resan, säger Fredrik af Forselles, skeppare på båten.

Med sina nästan 22 meter är Princess Svanevit världens längsta segelbåt i sin klass. Resan går nu ut i Vättern, för att sedan fortsätta till den västra delen av Göta kanal. Men först kommer den medverka på Vadstena Träbåtsfestival nästa vecka.

Med sina nästan 22 meter är Princess Svanevit världens längsta segelbåt i sin klass. Resan går nu ut i Vättern, för att sedan fortsätta till den västra delen av Göta kanal. Men först kommer den medverka på Vadstena Träbåtsfestival nästa vecka.

Foto: Kajsa Juslin

Motala2025-07-03 18:00

Från Motala hamn, där båten låg förtöjd, kunde man se Motalabron med dess 22 meter segelfria höjd; drygt fem meter lägre än Princess Svanevits höga mast.

– Vi hade hur mycket tankar som helst, bland annat att stänga av broar på natten och ha kranbil för att lyfta över. Ett tag var vi till och med inne på att ha en helikopter som kör masten, säger Fredrik af Forselles och skrattar till innan han fortsätter:

– Men sen hittade vi den här lösningen som jag tycker var den bästa.

Masten har helt enkelt plockats av i Söderköping och fått följa med via en fraktbåt. Princess Svanevit har i stället haft en flaggstång.

Båten är en kappseglingsbåt byggd 1930, som har renoverats till ursprungsskick. De tolv intarsior som pryder dörrar och luckor ombord har ställts ut på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Båten har även vunnit renoveringspriser utomlands. I Sverige är hon däremot okänd för de flesta.

Nu har den åkt genom Göta kanal för första gången.

De tolv intarsiorna är original och tillverkade speciellt till båten. De ställdes ut på Liljevalchs konsthall våren 2022.
De tolv intarsiorna är original och tillverkade speciellt till båten. De ställdes ut på Liljevalchs konsthall våren 2022.
Masten är med på resan, men har fraktats på en egen båt. På onsdagsmorgonen kom den åter på plats hos Motala Båtklubb Tegelviken.
Masten är med på resan, men har fraktats på en egen båt. På onsdagsmorgonen kom den åter på plats hos Motala Båtklubb Tegelviken.

Resan görs för att uppmärksamma frågan kring ett ökat bevarandeskydd för det rörliga kulturarvet. Varken gamla båtar, tåg eller bilar ingår i de svenska kulturlagarna, och saknar därmed skydd. Många äldre båtars höga kvalitet är mer känd utomlands, vilket gör att man kan få bättre betalt om man säljer sin båt till en utländsk köpare.

– Vi kan sälja henne utomlands imorgon, det finns inget hinder. Hade hon däremot varit en byrå så hade det varit helt andra regler, berättar Charlotte Hellman, som har hand om båten och leder uppropet.

Charlotte Hellman vill uppmärksamma att det rörliga kulturarvet inte ingår i de svenska kulturlagarna, och har skapat ett upprop för att försöka förändra det.
Charlotte Hellman vill uppmärksamma att det rörliga kulturarvet inte ingår i de svenska kulturlagarna, och har skapat ett upprop för att försöka förändra det.
Under resan görs en namninsamling för att det rörliga kulturarvet ska bli en del av det svenska kulturarvet. "Båtar har inget skydd, och vill vi verkligen leva i ett land där vi inte kan ta del av vår historia? Det är vår skyldighet att berätta vad som håller på att hända", säger Charlotte Hellman, som har hand om båten och leder uppropet.
Under resan görs en namninsamling för att det rörliga kulturarvet ska bli en del av det svenska kulturarvet. "Båtar har inget skydd, och vill vi verkligen leva i ett land där vi inte kan ta del av vår historia? Det är vår skyldighet att berätta vad som håller på att hända", säger Charlotte Hellman, som har hand om båten och leder uppropet.

Nu vill hon uppmärksamma detta så att även det rörliga kulturarvet ska få det skydd hon tycker att det är värt.

Trots att Princess Svanevit är djup och egentligen en olämplig kanalbåt så har resan genom kanalen gått bra.

– Vi har gått mitt i kanalen, men ibland har den ändå sugit fast i dyn. Men vi har varit sex duktiga besättningsmedlemmar och har känt oss trygga, säger af Forselles.

Princess Svanevit vid akvedukten i Kungs Norrby under resan genom Göta kanal.
Princess Svanevit vid akvedukten i Kungs Norrby under resan genom Göta kanal.
Princess Svanevit i kanalen öster om Söderköping, fortfarande med masten på.
Princess Svanevit i kanalen öster om Söderköping, fortfarande med masten på.

Den blanka träbåten lockade till sig nyfikna Motalabor under tisdagen och onsdagen.

– Folk är intresserade och vi får väldigt detaljerade frågor, som hur många lager lack vi har på båten. För mig är det nytt och jag har fått läsa på lite, berättar Fredrik af Forselles, som egentligen är en rutinerad skeppare.

Men när det kommer till detaljer i ett gammalt kulturarv har han behövt läsa på.

Hur många lager lack är det?

– 16 lager, det har jag lärt mig, avslutar han med ett skratt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!