Från Motala hamn, där båten låg förtöjd, kunde man se Motalabron med dess 22 meter segelfria höjd; drygt fem meter lägre än Princess Svanevits höga mast.
– Vi hade hur mycket tankar som helst, bland annat att stänga av broar på natten och ha kranbil för att lyfta över. Ett tag var vi till och med inne på att ha en helikopter som kör masten, säger Fredrik af Forselles och skrattar till innan han fortsätter:
– Men sen hittade vi den här lösningen som jag tycker var den bästa.
Masten har helt enkelt plockats av i Söderköping och fått följa med via en fraktbåt. Princess Svanevit har i stället haft en flaggstång.
Båten är en kappseglingsbåt byggd 1930, som har renoverats till ursprungsskick. De tolv intarsior som pryder dörrar och luckor ombord har ställts ut på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Båten har även vunnit renoveringspriser utomlands. I Sverige är hon däremot okänd för de flesta.
Nu har den åkt genom Göta kanal för första gången.
Resan görs för att uppmärksamma frågan kring ett ökat bevarandeskydd för det rörliga kulturarvet. Varken gamla båtar, tåg eller bilar ingår i de svenska kulturlagarna, och saknar därmed skydd. Många äldre båtars höga kvalitet är mer känd utomlands, vilket gör att man kan få bättre betalt om man säljer sin båt till en utländsk köpare.
– Vi kan sälja henne utomlands imorgon, det finns inget hinder. Hade hon däremot varit en byrå så hade det varit helt andra regler, berättar Charlotte Hellman, som har hand om båten och leder uppropet.
Nu vill hon uppmärksamma detta så att även det rörliga kulturarvet ska få det skydd hon tycker att det är värt.
Trots att Princess Svanevit är djup och egentligen en olämplig kanalbåt så har resan genom kanalen gått bra.
– Vi har gått mitt i kanalen, men ibland har den ändå sugit fast i dyn. Men vi har varit sex duktiga besättningsmedlemmar och har känt oss trygga, säger af Forselles.
Den blanka träbåten lockade till sig nyfikna Motalabor under tisdagen och onsdagen.
– Folk är intresserade och vi får väldigt detaljerade frågor, som hur många lager lack vi har på båten. För mig är det nytt och jag har fått läsa på lite, berättar Fredrik af Forselles, som egentligen är en rutinerad skeppare.
Men när det kommer till detaljer i ett gammalt kulturarv har han behövt läsa på.
Hur många lager lack är det?
– 16 lager, det har jag lärt mig, avslutar han med ett skratt.