Det var forskare i USA som avslöjade att världens ledande biltillverkare Volkswagen manipulerat sina dieselbilar för att klara utsläppstesterna. En mjukvara fick bilen att känna av att den var i laboratoriemiljö och klarade då testerna. På vanlig vägkörning släppte bilarna ut 40 gånger mer och var klart över tillåtna gränser i USA. Senare visade det sig att upp emot elva miljoner bilar omfattades av fusket, även i Europa.
Nyheten slog ner som en bomb i bilindustrin. Även Mauritz Wahlstedt, VD på Wahlstedts bil och återförsäljare av Volkswagen i Motala, reagerade starkt.
– Det går inte att komma ifrån att det var enormt förvånande, och lite chockerande. Vi som är representanter för dem känner att det är tråkigt och en besvikelse. Vi är givetvis enormt ödmjuka mot våra kunder för det som har inträffat. Men jag vet med all övertygelse att det här kommer att rättas till, så fort det finns ett färdigt åtgärdspaket kommer det här åtgärdas kostnadsfritt för kunderna.
Under torsdagen kom Volkswagen Sverige ut med ett pressmeddelande. Antalet berörda bilar i Sverige har identifierats till 104 227 Volkswagen personbilar. Andra av koncernens bilmärken (Audi, Skoda, Seat, Volkswagen transportbilar) är också berörda. Totalt kan det enligt uppgift handla om 225 000 bilar i Sverige.
Trots det har Wahlstedt inte fått några stora reaktioner från sina kunder.
– I det stora hela hemskt lite. Förhoppningsvis gör de som vi och känner att det här kommer att rätta till sig.
Är du förvånad över att det inte har blivit mer reaktioner?
– Ja, kanske litegrann med tanke på den presshetsen som har varit sista veckan. Men jag tror att folk i allmänhet är ganska vana med att är det något sådant här som dyker upp så blir det hemskt uppblåst av media. Det kanske inte berör privatpersoner så pass mycket.
Om du säger att det har blivit uppblåst. Hur stor tycker du själv att skandalen är? Vilken dignitet har den?
– Det är så svårt att säga i det här läget. Det som är oförlåtligt är att det har förekommit manipulationer, fusk rent ut sagt. Det är inte försvarbart. Det får man säga är på en hög dignitet, en hög skada, säger Mauritz Wahlstedt som personligen har sålt Volkswagen sedan 1980. Företaget Wahlstedts har haft märket sedan 1964.
Om du får vara personlig, hur tycker du att det här påverkar trovärdigheten för Volkswagen?
– Det är klart att det här är ett hack i kurvan om man uttrycker det så. Men vår övertygelse är att med det som kommer göras nu så kommer vi kämpa för att återfå förtroendet.