Bibbi, Bobbo, Babba, Diddi, Doddo och Dadda.

Nonsens i den oinvigdes öron men för Sveriges yngsta är det inga konstigheter. Det är ju så Babblarna heter.

Figurerna lockar även vuxen publik. Under en föreläsning på Motala bibliotek fick publiken veta mer om deras historia och hur de kan användas i språkträning.

Artikelbild

| Bibbi, Bobbo, Babba och Doddo. De färgglada figurerna går hem bland Sveriges yngsta.

– Det är ett genomarbetat material, inte bara leksaker, säger Eva Haraldsson från intresseföreningen IAKM, International Association of the Karlstad Model.

Karlstadmodellen, som grundades på 1970-talet, är den pedagogiska plattformen bakom Babblarna. Den riktar sig till personer med språk-, tal- eller kommunikationsstörningar.

Efter en uppdatering 2008 finns figurerna numer som gosedjur, pussel, film, musik och mycket mer. Pedagogiken har hamnat lite i skymundan.

– På ett sätt är det positivt att Babblarna har blivit stora men det är tråkigt om man tror att man språktränar bara för att man har sakerna, säger Eva Haraldsson.

Artikelbild

| Publiken tog en titt på olika material för språkträning.

Hon fortsätter:

– Man behöver jobba strukturerat om det ska bli språkträning.

Babblarna pratar sitt eget språk som bygger på ljudet i deras namn. Genom att lyssna och härma tränas förmågan att använda betoningar och melodi i språket. Under kvällen fick åhörarna också exempel på lekfulla övningar som syftar till att stimulera grammatik, ordförråd och läs- och skrivinlärning.

Det uppskattades av bland andra Angelica Axell och Ida Schenström som jobbar på Förskolan Eken i Borensberg:

– Inspirerande. Så har vi inte använt Babblarna. Vi har mest tittat och lyssnat. Det är ett bra verktyg, det finns så många delar att jobba med.