För två år sedan öppnade Motala Islamic center en dialog med Motalas tidigare kyrkoherde Mikael Billemar och griftegårdschefen Daniel Kullman. Den första muslimska begravningsplatsen var på väg att bli full och man ville diskutera hur en ny skulle se ut och fungera.

– Vi lyssnade och tog till oss. Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten, men på uppdrag från svenska staten, säger Daniel Kullman och betonar att griftegården är till för alla trosriktningar.

Nu är den nya granhäcksomgärdade begravningsplatsen klar. Ett bönebord där begravningsceremonierna utförs har köpts in och efter beslut i kyrkorådet finns numera möjligheten att utföra jordbegravningar utan kista. I skrivande stund har två begravningar ägt rum.

Artikelbild

| Ett bönebord där de muslimska begravningsceremonierna utförs har köpts in.

Nagoor Imthiyas och Mohamed Abdulaziz som sitter i styrelsen för Motala islamic center förklarar hur det går till.

– Den döda kan begravas med eller utan kista efter önskemål. Den som begravs utan kista sveps in i tre långa tygstycken.

Den avlidne begravs med ansiktet vänt mot Mecka.

– Kroppen ligger lite på sidan och en sandpåse placeras under huvudet, förtydligar Nagoor Imthiyas.

Artikelbild

| På en muslimsk kyrkogård begravs de döda med ansiktet vänt mot Mecka.

De två nya gravarna täcks av jordhögar.

– Det ska vara så här i ett år. Sedan jämnar vi ut jorden och sår gräs, säger Daniel Kullman.

Nagoor Imthiyas pekar på den ena graven, som saknar sten.

– Det här är en klassisk muslimsk begravning, säger han.

Inom islam vill man att kroppen ska jordfästas så snart som möjligt, helst inom 24 timmar.

– Det är vårt mål. Men vi måste förstås anpassa oss efter griftegården och sjukhus, säger Nagoor Imthiyas och Mohamed Abdulaziz som inte bara fört dialog med griftegårdschefen utan även med de som praktiskt jobbat med den nya begravningsplatsen.

– Det är jättebra. Tidigare har vi gjort vad vi trott är rätt, nu får vi experthjälp, säger Daniel Kullman.

Nagoor Imthiyas berättar att muslimska begravningsplatser som den som nu anlagts i Motala länge funnits i andra svenska städer, som Linköping.

– Många från Motala har begravts där. Nu får de anhöriga närmare när de ska besöka gravarna.

Nagoor Imthiyas och Mohamed Abdulaziz säger sig vara väldigt nöjda å Motalas muslimers vägnar. De vill också betona att samarbetet med begravningsbyrån Fonus fungerar utmärkt.

– De är väldigt väl insatta i hur muslimska begravningar går till.