Vägplanen har tidigare varit ute på granskning och de synpunkter som kom in då ligger kvar i ärendet. När vissa otydligheter upptäcktes i materialet fick Trafikverket bakläxa och tvingades uppdatera förslaget, vilket kräver en kompletterande granskning.
– Nyckelpunkten är att vi har tittat på intrången på fastigheter och tydliggjort det för fastighetsägare. Nu finns en fastighetsförteckning som berättar hur mycket mark vi tar i anspråk och vad vi avser att göra med den marken, säger Kristoffer Gamba, projektledare på Trafikverket Region Öst.
När projektet drog igång planerades byggstarten till vintern 2019/2020. Nu är siktet inställt på våren 2021.
Projektet finansieras av Trafikverket och Motala och Vadstena kommuner. Trafikverket står för 50 procent av kostnaden och kommunerna för 25 procent vardera.
Ändringarna i vägplanen innebär en förändring i projektets totalkostnad, som nu landar på 47 miljoner kronor. Det påverkar dock inte kommunerna, enligt projektledaren.
– Den summa som vi har avtal med kommunerna om ligger fast, säger Kristoffer Gamba.
Fram till den 25 juni finns vägplanen tillgänglig på Vadstena kommunhus och Motala kommunhus samt i Trafikverkets lokaler i Linköping. Delar av handlingarna finns på Trafikverkets webbplats.
Målet med en ny gång- och cykelväg utmed väg 919 är att oskyddade trafikanter ska kunna cykla och gå mellan städerna. På Trafikverkets hemsida nämns också ökad tillgängligheten till närliggande naturmiljöer.