â De fĂ„ tjejer som tog mĂ„larjobb efter gymnasiet lĂ€mnade ganska snart yrket, sĂ€ger Jimmy Kjellander som sjĂ€lv gick inriktning mĂ„leri pĂ„ Ebersteinska gymnasiet i Norrköping.
Han har jobbat som mÄlare i olika företag sedan 2007, och tröttnade till slut sjÀlv pÄ den grabbiga machokulturen inom arbetet. Han funderade pÄ att starta eget företag, men ville inte göra det ensam. 2018 gjorde han det dÀrför tillsammans med sin hustru Natalie Kjellander, som han nu varit tillsammans med i tio Är.
Hon har yrkeshögskoleutbildning med inriktning Management inom hotell- och besöksnÀringen, och det Àr hon som Àr vd pÄ Let's Paint MÄleri & Design.
â Jag har bland annat tagit med mig tĂ€nket om kundbemötande till Let's Paint, berĂ€ttar Natalie.
Hon upplever att fokus pÄ bemötande inte Àr lika utbrett inom mÄleri- och hantverksbranschen, och Jimmy hÄller med.
â Det Ă€r Ă€ndĂ„ mĂ€nniskors hem vi kommer till som mĂ„lare.
För att aktivt jobba med att deras kunder kÀnner sig sedda och vÀl bemötta, fÄr de svara pÄ enkÀtundersökningar efter att mÄlarna pÄ Let's Paint MÄleri & Design varit hos dem.
â Sedan har vi regelbundet personalmöten, dĂ€r vi tillsammans gĂ„r igenom kundernas svar.
â Eftersom man gĂ€rna vill ha positiv feedback kan det höja prestationen, sĂ€ger Natalie.
Let's Paint MÄleri & Design har sedan starten dock utmÀrkt sig frÀmst med sin 50/50-vision, om lika mÄnga kvinnliga som manliga anstÀllda.
â Just nu har vi lite för mĂ„nga kvinnor. Vi vill ha jĂ€mstĂ€lldhet, och det betyder inte att det gör det bĂ€ttre med en övervikt av kvinnor, sĂ€ger Natalie.
Hon har haft jÀmstÀlldhet som hjÀrtefrÄga lÀnge, men enligt Jimmy sÄ har engagemanget vuxit mycket hos dem bÄda sedan de blev egenföretagare.
â Och jag började nog tĂ€nka mer pĂ„ det efter att vi fĂ„tt vĂ„ra tvĂ„ döttrar, sĂ€ger han.
Jimmys mÄngÄriga erfarenhet inom mÄlaryrket gör att han vet hur jargongen kan vara nÀr det mest Àr mÀn som jobbar tillsammans.
â Jag förstĂ„r att man inte vill jobba kvar som kvinna dĂ„, sĂ€ger han.
Enligt Natalie har mÄnga kvinnor som sökt sig till Let's Paint kommit med berÀttelser om att de inte blivit tagna pÄ allvar pÄ andra mÄleriföretag. NÀr nÄgon betett sig olÀmpligt och kanske gjort nÀrmanden pÄ exempelvis en afterwork har de fÄtt höra att de bara borde skaka av sig det, för det Àr sÄdant som hör till.
â Hos oss jobbar vi aktivt med bĂ„de arbetsmiljö och generella miljöfrĂ„gor. Hos oss ska alla kĂ€nna sig vĂ€lkomna, och vi anvĂ€nder bara Svanen-mĂ€rkta fĂ€rger, sĂ€ger Natalie.
â Vi har ocksĂ„ utsatta mĂ„l för att minska vĂ„ra koldioxidutslĂ€pp och vĂ„rt materialsvinn för att vara sĂ„ miljöneutrala som möjligt.
Let's Paint har Àven försökt sÀtta press pÄ leverantörer, för att göra kvinnliga arbetsklÀder mer tillgÀngliga.
â Mycket handlar om passform. Vill man ha de lite större modellerna ska man fĂ„ ha det, men det ska finnas alternativ som fĂ„r fler att kĂ€nna sig bekvĂ€ma i arbetsklĂ€derna.
Företagslogotypen har ett guldstÀnk bredvid namnet. DÀr finns en symbolik.
â Det ska vara en kvalitetsstĂ€mpel att anlita oss, dĂ€rav guldet.
Och nu har paret Kjellander faktiskt blivit prisade för sitt företag. Norrköpings kommun och Sveriges största företagarorganisation, Företagarna, utsÄg dem till à rets unga företagare i Norrköping 2020.
â Ett tips till andra företag som vill bli mer jĂ€mstĂ€llda Ă€r att prata öppet om det och involvera personalen i frĂ„gan om hur man kan förbĂ€ttras. Det mĂ„ste börja inifrĂ„n och ut.