Hennes drömköp har förvandlats – till en mardröm: "Jag är knäckt"

Efter åtta månader skulle den kantrande bogserbåten Kolbjörn äntligen bärgas. Då brast allt. Kolbjörn sjönk så långt ner hon kan komma – och ägaren Torun Widström riskerar nu även böter från kommunen. "Men jag har inga pengar", säger hon.

Natten mot måndagen den 2 september sjönk Kolbjörn till botten av Motala Ström vid förtöjningen intill Slottshagen. Den gamla bogserbåten var på väg att bärgas ut ur vattnet när olyckan inträffade.

Natten mot måndagen den 2 september sjönk Kolbjörn till botten av Motala Ström vid förtöjningen intill Slottshagen. Den gamla bogserbåten var på väg att bärgas ut ur vattnet när olyckan inträffade.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-09-09 14:24

Nyheten i korthet

  • Bogserbåten Kolbjörn, som varit förtöjd vid Slottshagen sedan 1998, sjönk igen under ett bärgningsförsök.
  • Båtägaren Torun Widström riskerar en böter på 500 000 kronor från Norrköpings kommun om hon inte följer beslutet om att avlägsna båten senast den 29 september.
  • Situationen har skapat en akut miljörisk, då det upptäcktes att tjockolja läckt ut när Kolbjörn sjönk den 24 januari.

Bogserbåten Kolbjörn blev en följetong under förra året – och nu visar det sig att sista kapitlet inte är skrivet än kring den gamla bogserbåten som legat förtöjd vid Slottshagen sedan 1998.

Natten mot måndagen den 2 september hände det som inte fick hända. Torun Widström, som köpte båten så sent som i oktober förra året, berättar:

– Sent i söndags kväll skulle äntligen Kolbjörn tas upp på land. Måndag morgon fick jag beskedet att "nåt" hade hänt. Bärgningen misslyckades och Kolbjörn sjönk som en sten. Nu kan den inte komma längre ner i vattnet, säger Torun Widström.

– Det verkar som vatten läckt in i maskinrummet, det var det som sänkte båten.

undefined
Kolbjörn har blivit en följetong. Och nu är det osäkert vad som händer med den gamla bogserbåten. Om inte nuvarande ägaren omhändertar eller bärgar Kolbjörn riskerar hon böter på 500 000 kronor.

Det var inte den nyheten hon behövde.

– Jag har verkligen gjort allt för att hålla Kolbjörn flytande under tiden jag försökt hitta någon som kan få upp båten och frakta den till ett annat ställe, den väger ju 250–300 ton. Jag har använt länspumpar och jag har haft dykare nere fem gånger för att undersöka skrovet. Jag har sanerat läckande olja. Jag har kämpat på med alla resurser jag har, säger Torun Widström.

Torun Widströms man är smed och planen var att han skulle använda Kolbjörn som smedja och även ha utställningar i båten. Men nu har drömköpet utvecklats till ett mardrömsköp.

– Det här har tagit hårt på min hälsa. Jag är knäckt, fullkomligt slut. 

Hur mycket har Kolbjörn kostat dig vid det här laget?

– Utöver själva köpet har jag lagt cirka 1,2 miljoner på olika åtgärder.

I samband med att Kolbjörn sjönk den 24 januari upptäckte miljö- och hälsoskyddsinspektörer vid samhällsbyggnadskontoret att tjockolja läckt ut och att det rörde sig om en betydande mängd som innebar en akut miljörisk. Inte långt från förtöjningsplatsen vid Alholmsgatan finns bland annat ett Natura 2000-område som är skyddat. 

undefined
Den 24 januari i år sjönk Kolbjörn. Den har under tiden hållits flytande med bland annat hjälp av länspumpar. I samband med händelsen i januari upptäcktes oljeläckage i vattnet.

Oljeläckaget gjorde att Norrköpings kommun inledde ett ärende. Den 14 augusti beslutade bygg- och miljöskyddsnämnden (BMN) att Kolbjörn ska avlägsnas snarast möjligt, dock senast fyra veckor från det att ägaren Torun Widström tagit del av beslutet. 

Om ägaren inte följer beslutet, blir det ett vite på 500 000 kronor. 

I tjänsteskrivelsen från samhällsbyggnadskontoret, som ligger till grund för nämndens beslut, står det bland annat:

"Båten är i ett mycket dåligt skick, både invändigt och utvändigt, och risken för att båten sjunker är överhängande. Det finns därmed överhängande risk för ytterligare läckage och spridning av olja och eller andra miljöskadliga ämnen."

Torun Widström fick ta del av beslutet den 29 augusti – därmed ska Kolbjörn vara antingen omhändertagen som avfall alternativt bärgad till en lämplig anläggning för reparation och underhåll senast den 29 september.

Beslutet gäller omedelbart – oavsett att Kolbjörn nu sjunkit.

– Jag tycker synd om båtägaren. Hon har vidtagit åtgärder för att hålla Kolbjörn flytande, men vi tycker inte att det har varit tillräckligt med åtgärder, säger Alex Nejdemo (L), ordförande i BMN.

Kommunen anser bland annat att båtägaren inte har sanerat all olja och att det är oklart hur mycket olja som finns kvar i båten.

"Ett oljeutsläpp i Motala Ström/Bråviken skulle kunna vara både akuttoxiskt och ha andra negativa effekter på till exempel fiskar. Även fåglar, andra djur och människor riskerar att påverkas negativt", skriver samhällsbyggnadskontoret. 

Enligt Alex Nejdemo har kommunen haft bra koll på Kolbjörn.

– Anställda på kontoret har dagligen gjort en tillsyn, främst ur miljösynpunkt. Enligt räddningstjänsten har det i alla fall inte blivit någon akut oljeläcka sedan båten sjönk i måndags, säger han.

undefined
Kolbjörn är byggd 1917 var en välkänd bogserbåt på timmertraden utmed Norrlandskusten. Sedan 1998 har den legat i Norrköping och använts som husbåt.

Torun Widström är kritisk till att hon nu med stor sannolikhet måste betala böter på 500 000 kronor, utöver de pengar hon redan lagt på Kolbjörn.

– Jag tycker kommunen ska vara tacksam för att jag till skillnad från andra båtägare inte bara dumpat båten. Jag har gjort allt jag kan för att hålla Kolbjörn flytande och för att hitta en lösning.

Vad händer nu?

– Det vet jag faktiskt inte. Kommunen vill ha pengar som jag inte har. Jag har ju rätt att överklaga beslutet, det är något jag måste fundera på, säger Torun Widström, som i alla fall vill passa på att tacka för den hjälpen hon fått av Liljebaggens Fastighetsteknik i Norrköping.

Kolbjörn ligger där hon ligger – och lär få ligga kvar på botten ett tag till. 

Karta: Alholmsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!