Vi har tidigare berättat om att Kolmårdens biljettsystem väcker ilska hos vissa besökare i djurparken. Nu inför påsken återkommer kritiken.
Årskortsinnehavare som vill boka platser till påskhelgen möts av meddelandet att det är fullbokat – medan andra som köper vanliga entrébiljetter får plats. Kritiken går ut på att Kolmården kan tjäna mer pengar genom att dagsbesökare får boka platser i stället för årskortsinnehavare.
En som inte gillar biljettsystemet är Åsa Lingblom.
– Åtta av oss i familjen, fyra vuxna och fyra barn, kunde inte få tag i biljetter. Kvoten för årskortsinnehavare var redan nådd. Men andra i sällskapet, som inte har årskort, kunde få tag i biljetter. Det känns trist. Bor man i Norrköping är det ju inga problem, men bor man en bit ifrån måste man planera långt i förväg. Spontanbesöken som man kunde göra förr är inte längre möjliga, säger Åsa Lingblom.
En småbarnspappa har också hört av sig till NT.
– Det är fortfarande samma problem som tidigare år. När jag försöker boka med mitt årskort är det fullt, men när jag provar i en ny flik är det inga problem att köpa 50 endagsbiljetter. Det Kolmården gör är inte okej. Det här är diskriminerande, säger han.
– När mina två barn frågar mig om vi ska åka till Kolmården i dag blir svaret nej, då det inte finns plats. Men om jag är villig att betala – då blir svaret ja. Jag tycker att man ska ha bara en kö. Är det fullt så är det fullt för alla, inte bara för den med årskort, säger småbarnspappan.
Han vill att djurparken ska redogöra för hur många årskort Kolmården har sålt och hur många årskortsinnehavare man släpper in per dag.
– Får man den informationen så vet man ju i alla fall vad som gäller, då accepterar man det, säger han.
Cecilia Björling är informationsansvarig på Kolmården. Vi ber henne att utveckla djurparkens biljettsystem.
– Vi har ett flexibelt biljettsystem för dags- och årskortsbesökare som alltid utgår från tillgång och efterfrågan. Är det outnyttjat i en kategori öppnar det upp för den andra och då släpps det nya biljetter.
Förstår ni kritiken från årskortsinnehavare – att ni vill ha in mer pengar genom att prioritera den som betalar mer?
– Årskortsinnehavarna är otroligt viktiga för oss, de prioriteras genom att vi reserverar platser åt dem varje dag. Vi förstår att de tycker att det är tråkigt när de inte kommer in, men samtidigt måste vi också tänka på de familjer som kanske bara kan komma på besök en gång om året.
De årskortsinnehavare vi pratat med känner sig inte prioriterade?
– Vi kan förstå att frågan kommer upp. Men när vi har ett extra högt tryck, som exempelvis under påsken, blir årskortsplatserna snabbt uppbokade. Vi gör det här för att göra upplevelsen så bra som möjligt för alla besökare i parken, till exempel så att det inte blir så långa köer.
Om det finns ett maxtak – går det inte att få ut den informationen på er sajt? Så att folk kan se hur många biljetter det finns kvar i de olika kategorierna?
– Vi har ett maxtak som varierar och som gäller för hela parken, här är målet att det ska vara så rättvist fördelat som möjligt mellan de olika besökarna. Jag vet inte om det går att hitta en sån teknisk lösning på vår sajt.
Har andra nöjesparker i Sverige samma biljettsystem?
– Jag har svårt att säga hur det fungerar i andra parker. Men vanligtvis jobbar man med så kallad kapacitetsstyrning, där tanken är att man begränsar platserna så att varje besökare, oavsett biljettform, ska få så bra upplevelse som möjligt, säger Cecilia Björling.