Den höjda hastigheten, utanför tÀtbebyggt omrÄde, innebÀr en stor trafikfara menar boende.
"Vi har nÄgra Àldre som gÄr med rullator frÄn lÀgenheterna vid kyrkan och hela backen ned till Ica. Dom hinner inte undan en bil som kommer i 70. LikasÄ alla barn och familjer med barnvagn", menar Sandra Söderqvist.
Ărendet Ă€r inte helt enkelt. Inom tĂ€tbebyggt omrĂ„de har Motala kommun rĂ„dighet att reglera hastigheten, vilket de gjort vid skolan, frĂ„n 50 till 40. DĂ€remot utanför Ă€r det lĂ€nsstyrelsen som fattar beslut. NĂ€r skyltningen i samhĂ€llet sĂ„gs över, sattes 70- skyltarna upp eftersom det Ă€r bashastigheten utanför tĂ€tbebyggt omrĂ„de.
Enligt Trafikverket har det aldrig funnits nÄgra beslut om 50-skyltar dÀr.
â Bakom dessa finns ingen trafikföreskrift vilket innebĂ€r att skylten egentligen inte har nĂ„gon betydelse, sĂ€ger Dan Bernström, verksamhetschef för gata och park.
Nu agerar kommunen.
â Vi har skickat in en ansökan till lĂ€nsstyrelsen dĂ€r vi av trafiksĂ€kerhetsskĂ€l önskar att hastigheten sĂ€nks till under bashastighet, utanför tĂ€tbebyggt omrĂ„de, sĂ€ger trafikingenjör Daniel Persson.
StrÀckorna som berörs ligger i anslutning till affÀren, upp till kyrkmuren, samt norrut, efter skolan.
Enligt Persson har det, bland annat, kommit in synpunkter frÄn politiken i Motala, att man bör se över detta.
LÀnsstyrelsen har tagit emot kommunens ansökan och myndigheten meddelar att de sjÀlvstÀndigt kommer att bedöma om ett Àrende ska inledas.