Det Àr i dag fullt möjligt att cykla vid sidan om Göta kanal, pÄ de vÀgar som strÀcker sig utmed farleden .
DÀremot tar det stopp vid mÄnga av de sjöar som förbinder kanalen, exempelvis Roxen utanför Linköping.
Det uppstÄr ocksÄ svÄrigheter att pÄ ett relativt snabbt och enkelt sÀtt ta sig förbi VÀttern, frÄn Motala till Karlsborg.
För att öka kanalens attraktionsvÀrde, inte minst bland utlÀndska besökare, har nu samtliga sju kanalkommuner (Motala, Linköping, Norrköping, Söderköping, Mariestad, Töreboda och Karlsborg) beslutat sig för att gÄ samman i en sÄ kallad avsiktsförklaring tillsammans med Region östergötland och VÀstsvenska TuristrÄdet dÀr man ansöker om pengar hos TillvÀxtverket för en förstudie dÀr man vill undersöka och kartlÀgga möjligheterna att bygga en cykelled mellan Mem och Sjötorp, en strÀcka som mÀter omkring 20 mil.
â Vid vissa större sjöar, exempelvis VĂ€ttern, mĂ„ste man kanske införa en typ av fĂ€rjetrafik dĂ€r besökarna kan transportera sina cyklar, funderar Anders Donalu, vd för Göta kanalbolag som skjuter till 1,5 miljoner kronor till förstudien under en fyraĂ„rsperiod.
Hur mycket en komplett cykelled kan komma att kosta vill Donlau inte spekulera kring, men han tror att ett realistiskt slutdatum för projektet kan vara nÄgon gÄng under 2020.
â Det skulle gagna alla de nĂ€ringsidkare som finns utmed Göta kanal. Med fler besökare ökar ocksĂ„ intĂ€kterna för de som driver till exempel restauranger, cafĂ©er och olika former av övernattningsverksamheter, sĂ€ger han.