HĂ€r Ă€r Ă„rets vĂ€garbeten – rĂ€kna med köer i trafiken

Höjda anslag och hopp om billigare asfalt gör att det kan bli extra mĂ„nga vĂ€garbeten i Östergötland i Ă„r. Störst trafikstörningar vĂ€ntas pĂ„ E4 och riksvĂ€garna 23, 34 och 55.

SÄ hÀr Àr man van att se asfaltsarbetarna, i stekande sol. Men alltmer av arbetet utförs nattetid för att minska trafikstörningarna. PÄ E4 görs allt arbete mellan kl 18 och 06.

SÄ hÀr Àr man van att se asfaltsarbetarna, i stekande sol. Men alltmer av arbetet utförs nattetid för att minska trafikstörningarna. PÄ E4 görs allt arbete mellan kl 18 och 06.

Foto: Magnus Andersson/TT

Östergötland2023-04-10 11:00

I fjol ledde kriget i Ukraina till kraftigt höjda priser pÄ bitumen, bindemedlet som anvÀnds i vÀgbelÀggningarna. Det ledde till att nÄgra planerade asfalteringsjobb fick skjutas pÄ framtiden.

I Ă„r ligger bitumenpriset Ă€n sĂ„ lĂ€nge drygt 20 procent lĂ€gre Ă€n i fjol. Prognosen för resten av Ă„ret Ă€r osĂ€ker, men Trafikverkets projektledare i Östergötland, Tobias Berzelius, hoppas kunna Ă„tgĂ€rda fler dĂ„liga vĂ€gar Ă€n i fjol.

– Utöver det ordinarie anslaget pĂ„ 116 miljoner kronor har vi ocksĂ„ fĂ„tt ett 20-tal extramiljoner för att förbĂ€ttra bĂ€righeten pĂ„ mindre vĂ€gar. Men behovet Ă€r Ă€ndĂ„ alltid större Ă€n vad vi har pengar till. Det Ă€r en stĂ€ndig prioritering. Alla vĂ€gar har vi inte rĂ„d att Ă„tgĂ€rda, dĂ„ fĂ„r vi lappa och laga i stĂ€llet, sĂ€ger han.

"Kör försiktigt förbi vĂ€garbetena", vĂ€djar Tobias Berzelius, Trafikverkets projektledare för belĂ€ggningar i Östergötland.
"Kör försiktigt förbi vĂ€garbetena", vĂ€djar Tobias Berzelius, Trafikverkets projektledare för belĂ€ggningar i Östergötland.

Den envisa vintern har försenat Ärets asfalteringsarbeten, som var tÀnkta att starta under vecka 14. Men nÀrsomhelst Àr det dags att sÀtta igÄng.

PÄ E4 startar dock inte arbetena förrÀn vecka 32. DÀr kommer allt att göras nattetid. Det Àr dyrare och förmodligen inte jÀttepopulÀrt bland asfaltsarbetarna, men det innebÀr mindre störningar för trafiken. Inga omledningar till andra vÀgar eller överledning i motsatt körbana planeras i Är, utan det blir bara sÄ kallad förbiledning i en fil förbi arbetsplatsen.

– Vi kommer ocksĂ„ att anvĂ€nda oss av lotsbilar pĂ„ E4. NĂ€r alla trafikanter följer en lotsbil mĂ„ste alla sĂ€nka hastigheten, konstaterar Tobias Berzelius.

Tobias uppmanar alla att ta det försiktigt förbi vÀgarbetsplatserna. Det Àr fortfarande alltför vanligt med olyckor som drabbar vÀgarbetare.

– Det Ă€r en tuff miljö att jobba i och alla vill komma hem. TĂ€nk pĂ„ att det Ă€r för allas skull som vi Ă€r dĂ€r och jobbar, sĂ€ger han.

Arbeten pÄ E4 skapar alltid köer. Tobias Berzelius pekar pÄ nÄgra stÀllen till dÀr det kan förvÀntas trafikstörningar i Är.

– RiksvĂ€g 34 frĂ„n BlĂ„svĂ€dret till Brunnby och vĂ€g 23/34 frĂ„n Skeda udde till KĂ„parp. Det Ă€r 2+1-vĂ€gar – och pĂ„ sina stĂ€llen bara 1+1 – vilket gör det lite extra besvĂ€rligt.

RiksvĂ€g 55 mellan Ingelsta och Åby och mellan Yxbacken och Graverstorp Ă€r tvĂ„ andra stĂ€llen att hĂ„lla koll pĂ„, liksom riksvĂ€g 51 mellan Cooprondellen och Mellangrind inne i FinspĂ„ng. Trafikverket sĂ€tter upp informationsskyltar ett par veckor innan arbetena drar igĂ„ng.

BelĂ€ggningen pĂ„ Östergötlands vĂ€gar ska i Ă„r underhĂ„llas för cirka 136 miljoner kronor.
BelĂ€ggningen pĂ„ Östergötlands vĂ€gar ska i Ă„r underhĂ„llas för cirka 136 miljoner kronor.

HÀr Àr en lista pÄ större asfalteringsarbeten som planeras under 2023. NÄgra av dem kan komma att skjutas upp till nÀsta Är.

E4 norrgĂ„ende: förbi infarten till VĂ€derstad, Linköping Ö–Linghem, Norsholm–Norsholmsbron, Loddby S–Åby.

E4 södergĂ„ende: Loddby S–Norrköping S, Klinga–Lövstad, Norsholm–Linköping Ö, Linköping V–Mantorp, Ödeshög–SvĂ€m.

E22: Skanska underhĂ„ller vĂ€gen pĂ„ lĂ„ngt kontrakt. Ännu ej bestĂ€mt vad som ska göras i Ă„r. 

23/34: Skeda udde–KĂ„parp.

32: Bron Boxholm.

34: FornĂ„sakorset–Brunneby.

35: Mosshult–lĂ€nsgrĂ€nsen.

51: Cooprondellen–Mellangrind i FinspĂ„ng.

55: Ingelsta–Åby, Yxbacken–Graversfors.

134: Österbymo samhĂ€lle.

588: Pikedal–Ulrika.

596: Genom Mantorp.

664: SĂ€tra–Björkfors.

705: Arnebo–SjögesĂ€tter.

748: Rödsten–N VĂ€rna.

758: Hovetorp–Beatelund.

796 (gamla E4): Tallboda–Rycklösa.

799: Ludden–Norrköping.

839: Mellantorp–Kalkbrinken.

899: Genom Strömsfors.

919 (gamla rv 50): Omberg–Rogslösa.

996: Östervarv–Ask.

1010: Gottlösa–Normlösa.

1011/1015: Örvad–Klockrike.

1136: Fröstorp–Ulveryd.

1146: Ask–NygĂ„rd (ÄlvĂ„svĂ€gen).

1149: Klinga–Borg.

1167: StjĂ€rnvik–Lotorp.

Metoder för vÀgbelÀggning

Konventionell: Den gamla ytan frÀses bort och dÀrefter lÀggs en ny massa pÄ.

Remixing: Den gamla belÀggningen vÀrms, frÀses ner, samlas upp och blandas med ny massa. Blandningen lÀggs och vÀltas direkt.

TankbelĂ€ggning: Stenmaterial och bindemedel sprids ut pĂ„ vĂ€gen var för sig. Kostnads- och energieffektivt, men ger risk för stenskott.   

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!