Marcus gör om klassiska bensinbilar till elbilar

Markus Sörlin konverterar klassiska bilar till elbilar och nu stĂ„r hans första bil snart fĂ€rdig i garaget utanför Åtvidaberg.

Markus Sörlin berÀttar att han som ung hade 16 mopeder som han sjÀlv fixade till.

Markus Sörlin berÀttar att han som ung hade 16 mopeder som han sjÀlv fixade till.

Foto: Lina Gillman

Östergötland2022-02-20 17:00

– Intresset för bilar har funnits sen jag var en liten pojke, redan dĂ„ skruvade jag isĂ€r leksaksbilar för att se hur allt fungerade, sĂ€ger Markus Sörlin.

Nu stĂ„r hans första elbil snart helt klar i garaget, den första han sjĂ€lv konverterat frĂ„n en klassisk bensindriven Volkswagen Karmann Ghia frĂ„n 1967. Nu har den en elmotor och batterierna kommer frĂ„n Tesla. 

PÄ taket finns solceller som gör laddningen av elbilen mer miljövÀnlig.
PÄ taket finns solceller som gör laddningen av elbilen mer miljövÀnlig.
Markus flyttade frÄn början till Linköping för att vara nÀra racingbanan Mantorp Park, dÀr han gÀrna körde dragracingtÀvlingar.
Markus flyttade frÄn början till Linköping för att vara nÀra racingbanan Mantorp Park, dÀr han gÀrna körde dragracingtÀvlingar.

– Jag Ă€lskar gamla klassiska bilar, men mĂ„nga lĂ„ter dem stĂ„ i garaget för att det Ă€r svĂ„rt att hitta rĂ€tt brĂ€nsle till dem. De kan krĂ€va blyersĂ€ttningsmedel eller sĂ„ Ă€r de i sĂ„ dĂ„ligt skick att de inte Ă€r körbara lĂ€ngre. Jag vill ge klassiska bilar ett nytt och hĂ„llbart liv.

Volkswagen Karmann Ghia frÄn 1967 tankades förut genom att lyfta pÄ motorhuven. Nu sitter elladdningen pÄ fronten.
Volkswagen Karmann Ghia frÄn 1967 tankades förut genom att lyfta pÄ motorhuven. Nu sitter elladdningen pÄ fronten.
Markus Sörlin visar batterierna som sitter bakom passagerarsÀtet. Batterierna Àr frÄn en Tesla.
Markus Sörlin visar batterierna som sitter bakom passagerarsÀtet. Batterierna Àr frÄn en Tesla.

PĂ„ tomten utanför Åtvidaberg stĂ„r flertalet bilar, nĂ„gra med skyddspresenning över och andra utan hjul. I det prydligt stĂ€dade och rymliga garaget spenderar Markus mĂ„nga timmar. För tvĂ„ Ă„r sen startade han företaget Sir M och valde att gĂ„ ner i arbetstid pĂ„ Saab dĂ€r han arbetar som ingenjör med produktutveckling.

– MĂ„let Ă€r att kunna göra det hĂ€r pĂ„ heltid och det verkar finnas ett intresse bland bilentusiaster runt om i vĂ€rlden. För mig finns det inget roligare, det Ă€r nĂ€stan en sorg nĂ€r ett bilprojekt börjar bli klart. Det Ă€r resan och utmaningarna dit som Ă€r inspirerande. 

Garaget Àr stort och luftigt, pÄ vÀggen hÀnger registreringsskyltar frÄn nÄgra av Markus tidigare bilar.
Garaget Àr stort och luftigt, pÄ vÀggen hÀnger registreringsskyltar frÄn nÄgra av Markus tidigare bilar.
KÀrleken till klassiska bilar har alltid funnits hos Markus och att kunna arbeta med elbilskonverteringar Àr nÄgot han drömt om lÀnge.
KÀrleken till klassiska bilar har alltid funnits hos Markus och att kunna arbeta med elbilskonverteringar Àr nÄgot han drömt om lÀnge.

I ena hörnet av garaget hÀnger en kamera som dokumenterar alla arbetstimmar som görs pÄ bilen, filmerna lÀgger Markus sen ut pÄ sina sociala medier. NÄgra klipp har flera tusen visningar.

– Det Ă€r minst lika mycket för att sjĂ€lv kunna gĂ„ tillbaka och titta pĂ„, jag har börjat mĂ€ta mitt liv i hur mĂ„nga "gammelbilar" jag hinner rĂ€dda innan jag blir för gammal, sĂ€ger han med ett skratt. 

Markus har jobbat pĂ„ bilen i 2 000 timmar och det Ă€r fortfarande ett par hundra timmar kvar innan den Ă€r helt fĂ€rdigstĂ€lld.

– Vi kommer att Ă„ka till bilmĂ€ssan i Elmia i april och visa upp tvĂ„ bilar varav Karmann Ghian Ă€r en av dem, den har en speciell plats i hjĂ€rtat. 

Laddkabeln sÀtts in dÀr bilmÀrket tidigare satt, sen kommer VolkswagenmÀrket sitta pÄ locket till laddningen.
Laddkabeln sÀtts in dÀr bilmÀrket tidigare satt, sen kommer VolkswagenmÀrket sitta pÄ locket till laddningen.
Markus Sörlin berÀttar att bilen inte Àr till salu dÄ den har stort nostalgiskt vÀrde för familjen.
Markus Sörlin berÀttar att bilen inte Àr till salu dÄ den har stort nostalgiskt vÀrde för familjen.

Hur kommer det sig?

– Jag och min fru köpte den samma dag som vi gjorde det första ultraljudet och sĂ„g vĂ„r förstfödde. Vi hade en stor slĂ€pvagn med oss och Ă„kte direkt till VĂ€rmland för att hĂ€mta bilen efterĂ„t.

SĂ„ den Ă€r inte till salu? 

– Nej, det Ă€r den inte, kanske om det erbjöds en riktig fantasisumma, sĂ€ger Markus. 

Hur var det att köra den första gÄngen?

– Det var ett stolt ögonblick och kĂ€nslan nĂ€r man startade den och allt fungerade felfritt Ă€r svĂ„r att beskriva. Vi hade ingen motorhuv, rutor eller dörrar pĂ„ sĂ„ det var lite dragit, sĂ€ger Markus med ett skratt.

PÄ gÄrden finns det just nu tolv bilar. I april kommer Markus att stÀlla ut bilen pÄ bilmÀssan i Elmia.
PÄ gÄrden finns det just nu tolv bilar. I april kommer Markus att stÀlla ut bilen pÄ bilmÀssan i Elmia.
Allt lackas i garaget hemma pĂ„ gĂ„rden utanför Åtvidaberg. Markus gör Ă€ven egna plĂ„tdelar.
Allt lackas i garaget hemma pĂ„ gĂ„rden utanför Åtvidaberg. Markus gör Ă€ven egna plĂ„tdelar.

Hans fru Åsa Ă€r ocksĂ„ ingenjör men inom rymdindustrin.

– Hon Ă€r vĂ€ldigt duktig pĂ„ det teoretiska, mycket bĂ€ttre Ă€n mig, och hon Ă€r vĂ€ldigt stöttande nĂ€r det kommer till min satsning. 

Tidigare sysslade Markus mycket med dragracing och flyttade först frÄn Sundsvall till Linköping för att komma nÀra racingbanan pÄ Mantorp Park.

– Mitt bilintresse har aldrig svalnat utan bara bytt inriktning genom Ă„ren. Min förkĂ€rlek för klassiska bilar har dock alltid funnits dĂ€r och jag vill att de ska finnas kvar lĂ€nge. Det kommer komma en tid nĂ€r fossila brĂ€nslen inte lĂ€ngre Ă€r tillĂ„tna och ingen vill att de klassiska bilarna ska sluta anvĂ€ndas, sĂ„ vi behöver bara Ă€ndra sĂ€ttet att driva dem.

Markus Sörlin med motorhuven som tidigare satt pÄ den Volkswagen Karmann Ghia som nu stÄr i garaget.
Markus Sörlin med motorhuven som tidigare satt pÄ den Volkswagen Karmann Ghia som nu stÄr i garaget.
PÄ övervÄningen hÀnger motorhuven frÄn en gammal Folkabuss, en bilmodell Markus gÀrna vill hinna konvertera till en elbil.
PÄ övervÄningen hÀnger motorhuven frÄn en gammal Folkabuss, en bilmodell Markus gÀrna vill hinna konvertera till en elbil.

I garaget hÀnger registreringsskyltar frÄn gamla bilar pÄ vÀggen och pÄ övervÄningen sitter fronten pÄ en gammal Folkabuss.

– Ja, jag gillar inte att slĂ€nga saker som har ett nostalgiskt vĂ€rde, sĂ„ mycket stannar hĂ€r, sĂ€ger Markus med ett stort leende.

Markus Sörlin

Ålder: 47 Ă„r.

Familj: Frun Åsa och barnen Alfred och Gry. 

En drömbil att Ă€ga: En Porsche 356A Coupe. 

Har du fler intressen? Jag spelar gitarr, helst blues, och Àr en samlare av stora mÄtt. Jag har exempelvis alla nummer av serietidningen Kalle Anka & Co frÄn 1948 och framÄt. Jag lÀser dem inte utan de Àr paketerade i plastfickor var för sig, jag har tre garderober fulla.

En rolig bilresa du gjort: Jobbade pĂ„ Volvo och var i USA i Death Valley för att testa bilarnas tĂ„lighet i extrem vĂ€rme. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!