Mikael Lindman Ă€r förvaltare till ett antal personer i Norrköping. Han hör av sig för att tala om att Ăstgötatrafikens nya biljettsystem blir ett moment 22. Personer med förvaltare har fĂ„tt det utsett av tingsrĂ€tten för att de inte sjĂ€lva klarar att handskas med pengar. Det kan till exempel handla om missbruk, spelproblem eller olika handikapp.
â Ger man dem pengar i handen sĂ„ försvinner de pĂ„ en gĂ„ng, de köper sĂ„dant de egentligen inte behöver. Jag hjĂ€lper mina huvudmĂ€n och ser till sĂ„ att deras rĂ€kningar betalas, sĂ€ger Mikael Lindman.
Med Ăstgötatrafikens gamla system kunde personer som har förvaltare betala sina Ă„rs- eller mĂ„nadskort med faktura. Fakturan gick till förvaltaren som sĂ„g till att det fanns ett giltigt resekort.
â Det var ett system som fungerade jĂ€ttebra.
Med det nya biljettsystemet finns flera sÀtt att köpa en biljett. Man kan köpa via appen och betala med sitt bankkort eller Swish. Man kan ocksÄ fÄ ett resekort och ladda med biljetter. Dessa köps ocksÄ med betalkort, Swish eller hos ett försÀljningsombud.
â Det fungerar inte för mina huvudmĂ€n, de fĂ„r inte ha ett Bank-ID. Och om jag skulle köpa biljetter Ă„t dem, med mitt Bank-ID, sĂ„ Ă€r det inte giltigt rent juridiskt.
Mikael Lindman berÀttar att apoteken tidigare hade samma problem, men att deras betalpartners Àndrade sina regler sÄ att det gick att fakturera.
â Jag hoppas att Ăstgötatrafiken ocksĂ„ kan hitta en lösning, sĂ€ger Mikael Lindman.
Anledningen till varför Ăstgötatrafiken inte lĂ€ngre erbjuder en fakturalösning Ă€r för att man har upphandlat betallösningen med Swedbank Pay. De tillĂ„ter inte att man betalar med faktura om man Ă€r under 18 Ă„r eller har en förvaltare.
â Det Ă€r jĂ€ttetokigt att det Ă€r sĂ„ hĂ€r. Swedbank Pay jobbar för att hitta en lösning, men i dagslĂ€get vet jag inte nĂ€r det kan finnas nĂ„gon, sĂ€ger Anette Ringius, presskommunikatör pĂ„ Swedbank.
Inte heller Ăstgötatrafiken vet hur man ska göra.
â Det Ă€r sĂ„ illa att vi inte har nĂ„gon bra lösning. En tid framöver, tills vi har hunnit titta in i det hĂ€r ordentligt, hoppas vi att det finns en annan möjlighet att köpa biljett, sĂ€ger Eva Jylltorp, kommunikationschef pĂ„ Ăstgötatrafiken.
Mikael Lindman vet dock inte vad han ska göra tills dess.
â Jag kan inte möta upp mina huvudmĂ€n varje mĂ„nadsskifte och betala mĂ„nadskort till var och en. Det bĂ€sta vore autogiro eller faktura, sĂ€ger han.