SÀljchefen: "SÄgverken som Àr de stora vinnarna"

Prisökningarna och tillgÄngen pÄ byggmaterial Àr de stora utmaningarna för byggvaruhusen. "Det Àr sÄgverken som Àr de stora vinnarna pÄ detta", sÀger Peter Sjöström, inköpschef pÄ Beijer.

Peter Sjöström, sÀljchef pÄ Beijer.

Peter Sjöström, sÀljchef pÄ Beijer.

Foto: Ulf StrÄhle

Östergötland2021-07-31 16:00
Peter Sjöström, sÀljchef pÄ Beijer.
Peter Sjöström, sÀljchef pÄ Beijer.

Det har varit ett hysteriskt tid under pandemin för byggvaruhusen dĂ„ mĂ„nga lagt pengar pĂ„ hem och renoveringar. Den stora utmaningen för byggvaruhusen har varit att kunna leverera till kunder. 

Som alltid nÀr efterfrÄgan Àr större Àn tillgÄng, har priserna till kunden skjutit i höjden.

– Det hĂ€r reagerar kunderna pĂ„. Vi fĂ„r mycket respons frĂ„n vĂ„ra kunder. Det Ă€r inte bara virket som priserna stiger pĂ„ utan det Ă€r pĂ„ mĂ„nga produkter som priserna har ökat, sĂ€ger Peter Sjöström som Ă€r inköpschef pĂ„ Beijer byggvaruhus i Sverige. 

Finns det en risk att marknaden mattas av, att folk vÀljer att skjuta pÄ sina byggplaner?

– Kanske mer för den dĂ„liga tillgĂ€ngligheten Ă€n för priset. Jag tror att mĂ€nniskor reagerar nĂ€r de har ett planerat byggprojekt och de vill ha det fĂ€rdigt till midsommar eller skolavslutningen. DĂ„ kĂ€nner man "fanken, jag kanske inte fĂ„r tag pĂ„ de hĂ€r grejerna". DĂ„ stĂ„r kunderna med ett ofĂ€rdigt bygge över semestern. Det Ă€r inte bra, sĂ€ger Peter Sjöström.

Samtidigt som efterfrÄgan ökat har virkespriserna stigit i nivÄ med en kryptovaluta i USA. PÄ den amerikanska virkesbörsen. Inköpspriset passerade inte bara den magiska 1000-dollar grÀnsen, utan var uppe som högst i 1800 dollar innan den vÀnde.

– Det Ă€r sĂ„gverken som Ă€r de stora vinnarna pĂ„ detta. Nu lĂ„ter det som att jag skulle vara sur för det, sĂ„ Ă€r det inte. Tittar man pĂ„ sĂ„gverksindustrin sĂ„ ligger de i mitten pĂ„ en nĂ€ringskedja. Sett över en konjunkturcykel sĂ„ skĂ€r inte sĂ„gverk guld med tĂ€ljkniv, sĂ€ger Peter Sjöström.

PrissvÀngningarna gör det problematiskt lÀngre ned i kedjan. Byggvaruhus som Beijer har smÄ byggföretag och entreprenörer som i sin tur bygger Ät privatpersoner.

Ofta med skrivna offerter.

– Vi har kontrakterade kunder som har sina slutkunder. En firma som Byggmax kan höja priserna frĂ„n en dag till en annan. DĂ€r ligger vi sĂ€mre till i den hĂ€r frĂ„gan och mĂ„ste hĂ„lla en dialog. Annars pĂ„verkas hela kedjan.

Vinsterna ligger mer i omsÀttning Àn marginaler.

– Vi har lyckats hĂ„lla vĂ„ra marginaler hyfsat vĂ€l. Uppsidan för handeln Ă€r att det blir en marginal pĂ„ en större summa pengar, tack vare prisökningarna. Det Ă€r positivt för handelsledet, men jag tror inte att bygghandeln har ökat sina vinstmarginaler, sĂ€ger Peter Sjöström. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!