Markus Höglund, övertandlĂ€kare vid FolktandvĂ„rden Ăstergötland och doktorand vid Karolinska institutet, har tillsammans med bland annat Mats BĂ„gesund, övertandlĂ€kare vid FolktandvĂ„rden Ăstergötland och docent vid Linköpings universitet, nyligen publicerat en studie om tandlĂ€kares förmĂ„ga att bedöma tandvĂ„rdsrĂ€dsla. En av slutsatserna Ă€r att tandlĂ€kare ofta missar att patienterna Ă€r rĂ€dda. Nu vill de sprida information till allmĂ€nheten om hur viktigt det Ă€r att de berĂ€ttar för sin tandlĂ€kare om de Ă€r rĂ€dda.
â TandlĂ€karen förstĂ„r inte alltid om man Ă€r rĂ€dd eller inte. Om patienten berĂ€ttar om sin oro kan tandlĂ€karen i sin tur förklara och visa hur undersökningen eller ingreppet ska gĂ„ till. Patienterna antar alltid att tandlĂ€karen förstĂ„r oron. Det handlar om att skapa kommunikation mellan tandlĂ€karen och patienten, sĂ€ger Markus Höglund.
I studien, som utfördes i Ăstergötland, deltog 1 128 patienter frĂ„n 24 olika kliniker. Först fick patienten uppskatta hur rĂ€dd hen var inför besöket. Sedan fick tandlĂ€karen uppskatta patientens rĂ€dsla. NĂ„gra skillnader bland kön eller utbildningsgrad framkom inte, men ju Ă€ldre patienten var â desto bĂ€ttre var tandlĂ€karen pĂ„ att förstĂ„ patientens rĂ€dsla.
â Det kan handla om att Ă€ldre personer Ă€r mer bekvĂ€ma med att uttrycka eller visa sin rĂ€dsla, sĂ€ger Markus Höglund.
Varför tror du att vissa Ă€r rĂ€dda för att gĂ„ till tandlĂ€karen?â Det Ă€r ett tecken pĂ„ intelligens och en naturlig reaktion att inte uppskatta nĂ€r nĂ„gon Ă€r inne i ens mun. Men en del patienter som förtrĂ€nger rĂ€dslan och hĂ€rdar ut kommer istĂ€llet att fĂ„ en ökad oro som kan utveckla sig till tandvĂ„rdsrĂ€dsla.
PÄ halvtid forskar Markus Höglund pÄ Karolinska institutet. Under den andra halvan arbetar han pÄ FolktandvÄrden i Linköping. NÀr han trÀffar patienter med stor tandvÄrdsrÀdsla har han ett knep för att fÄ patienten trygg och lugn.
â Ibland trĂ€ffar jag mĂ€nniskor som hellre haft svĂ„r tandvĂ€rk i tvĂ„ veckor Ă€n att gĂ„ till tandlĂ€karen. Det gĂ€ller att ge rĂ€tt psykologiskt bemötande genom att berömma patienten att den vĂ€l tagit sig hit. Sedan kan man ha en diskussion om vad de upplever för problem och fĂ„ titta in i deras mun, sĂ€ger han.