â Det hĂ€r Ă€r en prioriterad frĂ„ga för oss, som har debatterats en del den senaste tiden. Vi vill flytta fram positionerna och satsa pĂ„ landsbygdens kollektivtrafik. I Region Ăstergötland har man lĂ€nge satsat pĂ„ kollektivtrafik dĂ€r folk redan reser mycket, men vi fĂ„r inte överge landsbygden, sĂ€ger Emil Broberg (V), gruppledare VĂ€nsterpartiet i Region Ăstergötland.
I mindre orter runt Norrköping och FinspĂ„ng har busslinjer lagts om eller lagts ner under sommaren, vilket resulterat i högljudda protester. Just nu pĂ„gĂ„r ytterligare en utredning, som avser landsbygdstrafiken runt Linköping, som vĂ€ntas bli klar under hösten. Utredningen utförs av Ăstgötatrafiken, pĂ„ uppdrag av Region Ăstergötlands trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnd.
â Det Ă€r dags att lĂ€gga ner Ăstgötatrafiken. Det verkar som att fler partier Ă€r inne pĂ„ det, vilket Ă€r jĂ€ttebra. Att ha kollektivtrafiken i ett separat bolag, som vi har nu, gör att det Ă€r otydligt vem som bestĂ€mmer. Det försvĂ„rar den politiska styrningen. Det finns inga skĂ€l att ha det sĂ„.
Emil Broberg (V) vill Àven ta tillbaka trafiken i egen regi. I dagslÀget upphandlas kollektivtrafiken av privata utförare.
â Upphandlingarna kostar stora belopp. Vi ser ocksĂ„ att det drabbar personalen nĂ€r det inte blir nĂ„gon lĂ„ngsiktighet. Dessutom har vi sett att i slutet av en avtalsperiod sĂ„ sparar man in pĂ„ underhĂ„ll eftersom varje ny upphandlad utförare kommer in med en ny fordonsflotta. Det driver upp priset lĂ„ngsiktigt och Ă€r slöseri med resurser.
Riskerar det inte att bli ineffektivt utan konkurrens?
â Konkurrensen vid upphandlingarna tvingar bara fram dĂ„liga arbetsvillkor, som uteblivna toapauser och pressade lönekostnader. Det Ă€r helt oacceptabelt för oss. Vi har ett ansvar som offentlig aktör. Den dĂ€r idĂ©n om effektivitet Ă€r bara kortsiktig, det Ă€r kapitalförstöring med ny fordonsflotta efter varje upphandling. Vi tror att det finns pengar att spara och blir bĂ€ttre personalpolitik.
Under mÄndagen presenterade V ett nationellt förslag dÀr partiet vill gÄ in med 12 miljarder kronor för att sÀnka biljettpriserna pÄ kollektivtrafik i hela landet.
â Det har blivit radikalt mycket dyrare att Ă„ka kollektivtrafik jĂ€mfört med hur mycket brĂ€nslepriset gĂ„tt upp. Ăven inom Region Ăstergötland har man pratat om att sĂ€nka priserna, eller i alla fall inte höja dem tidigare. Men det rĂ€cker inte. Vi vill ocksĂ„ fĂ„ mer landsbygdstrafik sĂ„ att fler vĂ€ljer att Ă„ka kollektivt. DĂ€rför har vi, i vĂ„r budget, avsatt 40 miljoner per Ă„r i Region Ăstergötland för att kunna halvera biljettpriserna och fĂ„ mer kollektivtrafik pĂ„ landsbygden.
Hur ska en sÄdan satsning finansieras?
â Vi skiljer oss i synen pĂ„ budgeten. Region Ăstergötland fĂ„r avkastning pĂ„ tillgĂ„ngar varje Ă„r, men trots att de andra partierna har som mĂ„l att fĂ„ maximal avkastning, rĂ€knar de med att avkastningen blir betydligt lĂ€gre Ă€n den faktiskt blir. DĂ€rför blir det nĂ€stan varje Ă„r ett överskott pĂ„ ungefĂ€r 100 miljoner kronor. Det Ă€r de pengarna som vi valt att sĂ€tta av i en utvecklingsfond för att kunna anvĂ€nda till kollektivtrafiken.
Det lÄter som ett risktagande?
â Nej, det handlar om hur man ser pĂ„ ekonomin. De andra kritiserar oss ofta för det hĂ€r upplĂ€gget, men de tror ju inte ens pĂ„ de mĂ„l de sjĂ€lva satt upp.