V: Billigare bussbiljetter och mer landsbygdstrafik

Billigare biljetter, mer kollektivtrafik pĂ„ landsbygden och nedlĂ€ggning av Östgötatrafiken. SĂ„ lyder VĂ€nsterpartiets vision för kollektivtrafiken i Region Östergötland.

Efter sommarens debatt om nedlagda linjer och busshÄllplatser har kollektivtrafiken pÄ landsbygden blivit en aktuell frÄga. VÀnsterpartiet vill utöka trafiken pÄ landsbygden.

Efter sommarens debatt om nedlagda linjer och busshÄllplatser har kollektivtrafiken pÄ landsbygden blivit en aktuell frÄga. VÀnsterpartiet vill utöka trafiken pÄ landsbygden.

Foto: Göran Billeson

Östergötland2022-08-31 08:00

– Det hĂ€r Ă€r en prioriterad frĂ„ga för oss, som har debatterats en del den senaste tiden. Vi vill flytta fram positionerna och satsa pĂ„ landsbygdens kollektivtrafik. I Region Östergötland har man lĂ€nge satsat pĂ„ kollektivtrafik dĂ€r folk redan reser mycket, men vi fĂ„r inte överge landsbygden, sĂ€ger Emil Broberg (V), gruppledare VĂ€nsterpartiet i Region Östergötland. 

I mindre orter runt Norrköping och FinspĂ„ng har busslinjer lagts om eller lagts ner under sommaren, vilket resulterat i högljudda protester. Just nu pĂ„gĂ„r ytterligare en utredning, som avser landsbygdstrafiken runt Linköping, som vĂ€ntas bli klar under hösten. Utredningen utförs av Östgötatrafiken, pĂ„ uppdrag av Region Östergötlands trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnd. 

– Det Ă€r dags att lĂ€gga ner Östgötatrafiken. Det verkar som att fler partier Ă€r inne pĂ„ det, vilket Ă€r jĂ€ttebra. Att ha kollektivtrafiken i ett separat bolag, som vi har nu, gör att det Ă€r otydligt vem som bestĂ€mmer. Det försvĂ„rar den politiska styrningen. Det finns inga skĂ€l att ha det sĂ„. 

Emil Broberg (V) vill Àven ta tillbaka trafiken i egen regi. I dagslÀget upphandlas kollektivtrafiken av privata utförare.

– Upphandlingarna kostar stora belopp. Vi ser ocksĂ„ att det drabbar personalen nĂ€r det inte blir nĂ„gon lĂ„ngsiktighet. Dessutom har vi sett att i slutet av en avtalsperiod sĂ„ sparar man in pĂ„ underhĂ„ll eftersom varje ny upphandlad utförare kommer in med en ny fordonsflotta. Det driver upp priset lĂ„ngsiktigt och Ă€r slöseri med resurser. 

Riskerar det inte att bli ineffektivt utan konkurrens?

– Konkurrensen vid upphandlingarna tvingar bara fram dĂ„liga arbetsvillkor, som uteblivna toapauser och pressade lönekostnader. Det Ă€r helt oacceptabelt för oss. Vi har ett ansvar som offentlig aktör. Den dĂ€r idĂ©n om effektivitet Ă€r bara kortsiktig, det Ă€r kapitalförstöring med ny fordonsflotta efter varje upphandling. Vi tror att det finns pengar att spara och blir bĂ€ttre personalpolitik. 

Under mĂ„ndagen presenterade V ett nationellt förslag dĂ€r partiet vill gĂ„ in med 12 miljarder kronor för att sĂ€nka biljettpriserna pĂ„ kollektivtrafik i hela landet. 

– Det har blivit radikalt mycket dyrare att Ă„ka kollektivtrafik jĂ€mfört med hur mycket brĂ€nslepriset gĂ„tt upp. Även inom Region Östergötland har man pratat om att sĂ€nka priserna, eller i alla fall inte höja dem tidigare. Men det rĂ€cker inte. Vi vill ocksĂ„ fĂ„ mer landsbygdstrafik sĂ„ att fler vĂ€ljer att Ă„ka kollektivt. DĂ€rför har vi, i vĂ„r budget, avsatt 40 miljoner per Ă„r i Region Östergötland för att kunna halvera biljettpriserna och fĂ„ mer kollektivtrafik pĂ„ landsbygden. 

Hur ska en sĂ„dan satsning finansieras? 

– Vi skiljer oss i synen pĂ„ budgeten. Region Östergötland fĂ„r avkastning pĂ„ tillgĂ„ngar varje Ă„r, men trots att de andra partierna har som mĂ„l att fĂ„ maximal avkastning, rĂ€knar de med att avkastningen blir betydligt lĂ€gre Ă€n den faktiskt blir. DĂ€rför blir det nĂ€stan varje Ă„r ett överskott pĂ„ ungefĂ€r 100 miljoner kronor. Det Ă€r de pengarna som vi valt att sĂ€tta av i en utvecklingsfond för att kunna anvĂ€nda till kollektivtrafiken. 

Det lÄter som ett risktagande?

– Nej, det handlar om hur man ser pĂ„ ekonomin. De andra kritiserar oss ofta för det hĂ€r upplĂ€gget, men de tror ju inte ens pĂ„ de mĂ„l de sjĂ€lva satt upp.      

Fler av V:s förslag

LĂ€gre biljettpriser. V vill att en mĂ„nadsbiljett för hela lĂ€net ska kosta 604 kronor och en enkelbiljett lokalt 14 kronor. 

FörstĂ€rkt trafik pĂ„ landsbygden. V menar att kollektivtrafiken pĂ„ landsbygden ska kunna vara ett komplement till bilen. 

Sommarlovskort. V vill att ungdomar ska kunna köpa sommarlovskort, som i somras, men framöver till ett Ànnu lÀgre pris Àn nuvarande 400 kronor.

LĂ€gre pris för pensionĂ€rer. V vill göra som Kalmar dĂ€r en mĂ„nadsbiljett för pensionĂ€rer ska kosta 100 kronor. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!