App kan bli ny busslösning

Bussen har slutat gå, men landsbygden vill ändå leva. I Rogslösa finns nu ett initiativ att ordna egen samåkning – och ansvarig politiker gillar idén.

Samåkning. I Rogslösa diskuterar man samåkning när bussen slutat gå.

Samåkning. I Rogslösa diskuterar man samåkning när bussen slutat gå.

Foto: Lina Handberg

Rogslösa2016-08-21 20:00

Östgötatrafikens indragna busslinjer som fått stora konsekvenser för exempelvis gymnasieelever på landsbygden har blivit en omdiskuterad och väldebatterad fråga. Regionpolitiker tycker att kommunerna borde ta ansvar och ordna transporter för sina skolungdomar medan kommunpolitiker och tjänstemän menar att kollektivtrafik är regionens ansvar. Mitt emellan står de boende på landsbygden och upprörs över att inte komma till jobb och skola.

– Vi valde en skola i Mjölby för att jag skulle kunna komma dit, men nu går inte bussen längre. Hittills har jag kört fyrhjuling, men det går inte när det är dåligt väder, säger Alexander Karlsson.

Leta skjuts

Och han är inte den enda i Rogslösa och Borghamn som fått problem. Alternativet med anropsstyrd trafik fungerar, menar de som testat men det är svårt att den inte går de tider som folk ska till och från jobbet. Istället har många hittat egna lösningar.

– När jag är i Vadstena brukar jag gå till Östenssons. Har man tur är där någon Borghamnsbo som man kan få åka med, säger Marie Johansson.

Östgöta Dals ek. förening tycker dock att läget är ohållbart. Men det hjälper inte att klaga resonerar ordförande Camilla Westling. Under söndagen bjöd hon därför in till en träff för att diskutera egna lösningar. Hon och kollegor i styrelsen har tittat på olika appar och system med mobilt samordnad samåkning.

– Vi ska inte kasta skit utan försöka jobba konstruktivt, säger hon.

Positiva

Systemen fungerar så att personer med plats i bilen anmäler sina resor liksom de som är i behov av skjuts. Sedan synkas dessa och så har man fått resesällskap och delar på bensinpengarna.

Ett 20-tal personer kom på mötet. En del frågor kom gällande att man måste ha dator eller mobil, men överlag var tonerna positiva.

– Jag tror nog att det finns intresse, men det handlar ju om att man får tänka om lite. De som brukar köra är kanske vana vid att åka ensamma. Samtidigt så ser jag det här som ett komplement till kollektivtrafiken. Det här är fortfarande regionen och kommunens ansvar, säger Helena Agnemar.

Inte kommunens ansvar

Att köpa in system för pendling kostar dock. Det föreningen tittat på ligger på runt 20 000 kronor i uppstartsavgift. Men kommunalråd Magnus Gustafsson (S) tycker att förslaget är intressant.

– Vi har inga andra lösningar i dag, det här är ju inte kommunens ansvar egentligen. Men en app skulle ju hjälpa alla på landsbygden så det är nog värt att titta på, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!