"Det har påståtts i den heta debatten att Utrikespolitiska institutet (UI) skulle ha angripit pressfriheten. Så är givetvis inte fallet", skriver Mats Karlsson i en replik till Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg.

Enligt den omdebatterade studien har svenska medier och politiker spridit desinformation från Ryssland, bland annat i samband med att Sveriges riksdag skulle rösta om värdlandsavtalet med Nato.

Vi kan belägga att det under de två senaste åren har pågått en koordinerad påverkanskampanj mot Sverige med bland annat desinformation, propaganda och förfalskade brev, sade Sebastian Åsberg, som skrev artikeln tillsammans med Martin Kragh, till TT när den publicerats.

Nekar i replik

Båda är knutna till Utrikespolitiska institutet - och kritiken mot såväl institutet som författarna har varit hård. De anklagas bland annat för att blanda ihop debattörers åsikter med desinformation.

"Aftonbladet Kultur anklagas i en rapport från Utrikespolitiska institutet för att springa Putins ärenden", skrev Åsa Linderborg, som anser att rapporten har allvarligt brister.

Men i sin replik till Linderborg skriver Mats Karlsson att de två forskarna inte författade artikeln i egenskap av UI-medarbetare:

Vill inte prata

"UI:s forskare deltar ofta i publika fora liksom i vetenskapliga sammanhang. De är fria att publicera sig och delta i debatt. UI intar som institut ingen hållning kring enskilda forskningsrapporter."

När TT når Mats Karlsson vill han inte svara på varför det dröjde flera dagar innan UI svarade på kritiken och förklarade hur det låg till. Han vill inte ge någon intervju överhuvudtaget.

Jag är inte intresserad av att bli citerad den här gången, säger Mats Karlsson.