â Schnitzel Ă€r den populĂ€raste av alla vĂ€xtbaserade produkter i skolorna, sĂ€ger Johan LinnĂ© pĂ„ Lecora i Vadstena och lutar sig mot inhĂ€mtad data frĂ„n Tendmill, som inhĂ€mtar data frĂ„n försĂ€ljning av livsmedel. DĂ€r framkommer vilka vĂ€xtbaserade produkter det har sĂ„lts mest av till offentlig sektor.
â Vi tar nu steget att Ă€ven leverera ut den till matbutiker. Vi har inte lanserat nĂ„got till konsument pĂ„ fem Ă„r, sĂ„ det hĂ€r Ă€r ett trendbrott.
Lecora producerar frysta och kylda livsmedel till skolor, vÄrdhem och detaljhandeln. De har ett femtiotal olika produkter och 70 procent av dessa Àr vÀxtbaserade. Nu satsar de pÄ schnitzeln gjord pÄ couscous, vilket blir en volymökning med 10 procent i fabriken.
Varför gör ni det hÀr just nu?
â Vi har haft jĂ€ttestor efterfrĂ„gan, förĂ€ldrar ringer direkt till oss i fabriken och ber om att fĂ„ köpa schnitzeln som barnen gillar i skolan.
De har mÀrkt sin nya lansering med "Poppis i Plugget".
â Det Ă€r alltid en risk att barnen inte Ă€ter det de inte kĂ€nner till, det hĂ€r ska vara en hjĂ€lp till förĂ€ldrarna som kanske inte vill testa nya vegetariska produkter som de inte kĂ€nner till. Nu ser de att det Ă€r nĂ„got de Ă€ter i skolan och verkligen gillar.
Utvecklar ni konceptet vidare?
â Vi hoppas ju att det blir en supersuccĂ©. Vi har Ă€ven produkter som Ă€r "nĂ€st bĂ€st".
Johan beskriver skolan som en bra plattform, att testa nya produkter.
â Barnen och skolorna ligger lĂ„ngt fram med instĂ€llningen till vĂ€xtbaserad mat. De vill att det ska smaka gott, sedan om det Ă€r vegetariskt eller inte spelar ingen roll. Dagens skolungdomar ska ju leda Sverige om nĂ„gra Ă„r och fĂ„r vi en bra plattform som Ă€r bra för miljön i skolorna sĂ„ kommer det sprida sig ut i samhĂ€llet. Barn Ă€r smarta och jag tror att de kommer pĂ„skynda takten.
Vad ser du för utmaningar med lanseringen frÄn skola till konsument?
â Det finns fortfarande en tröghet att byta frĂ„n animaliskt till vĂ€xtbaserat hos konsument. Ofta handlar man ganska traditionellt, konsumenten Ă€r inte sĂ„ snabb pĂ„ att Ă€ndra matvanor som vi tror. De ökade priserna har gjort att man inte stĂ„r lika fast med den vegetariska strategin och det Ă€r en utmaning för oss.
Hur ser du pÄ konkurrensen?
â Det finns mĂ„nga som gör vĂ€xtbaserade produkter och vi vet att vegetariskt har en begrĂ€nsning, men den hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt populĂ€r i skolorna och vi tror pĂ„ den.